Sunday, June 28, 2009

Imam Ahmad Mengusir Jin


Diriwayatkan bahawa Imam Ahmad sedang duduk di masjid, tiba-tiba didatangi seorang utusan Khalifah Al-Mutawakkil. Utusan itu berkata: "Dirumah Amiril Mukminin ada hamba perempuan yang rasuki jin. Aku diutus kepadamu agar berdoa kepada Allah supaya hamba perempuan itu sembuh dari penyakitnya."

Maka Imam Ahmad memberinya sepasang selipar yang terbuat dari kayu seraya berkata: "Pergilah ke rumah Amiril Mukminin, lalu duduklah di sisi kepala hamba itu, dan katakanlah kepada jin yang masuk ke dalam tubuhnya: "Mana yang lebih kamu sukai, keluar dari tubuh hamba ini atau kamu dipukul dengan selipar ini tujuh puluh kali?"

Berangkatlah utusan itu ke istana Khalifah sambil membawa selipar tersebut. Ia duduk disisi kepala hamba itu dan mengatakan apa yang telah diajarkan Imam Ahmad kepadanya. Maka jin yang derhaka itu berkata melalui lisan hamba perempuan itu: "Kami mendengar dan taat kepada Imam Ahmad. Sekiranya ia memerintahkan kami keluar dari Iraq pun, tentu kami akan keluar disebabkan ketaatannya kepada Allah. Sesiapa sahaja yang taat kepada Allah, tentu ditakuti oleh seluruh makhluk."

Kemudian jin itu keluar dari tubuh hamba perempuan itu. Dengan itu kembali sihatlah ia seolah-olah tanpa pernah disentuh oleh sebarang penyakit.

Semoga dari kisah ini dapat kita meningkatkan usaha kita dalam mentaati segala suruhan dan menjauhi segala larangan Allah s.w.t bukanlah kerana takut dirasuki jin tetapi ia adalah tanggungjawab dan kewajipan kita sebagai hambaNya insyaAllah.

No comments:

Post a Comment