Sunday, June 28, 2009

Reunion...keburukan dan kebaikan


Boleh dikatakan reunion merupakan program yang pasti akan diadakan oleh bekas pelajar kebanyakkan sekolah dan juga universiti untuk bertemu semula selepas terpisah disebabkan tempat belajar yang sudah berlainan. Namun begitu perlu diingatkan bahawa ada beberapa perkara yang perlu diawasi walaupun program seperti ini sangat digalakkan, perkara-perkara yang mungkin selalu dilakukan samada secara sengaja mahupun tidak sengaja ini perlu dihindarkan.

Keburukan yang mungkin berlaku adalah seperti mengumpat, mencaci, mengajak buat kejahatan, tidak menghormati orang yang lebih tua atau muda, bermegah-megah dengan kejayaan yang dikecapi, percampuran lelaki dan perempuan, berpuak-puak, membuka keaiban orang lain, mendedahkan aurat, berhias berlebihan dan seangkatan dengan nya.

"Wahai orang-orang yang beriman, jauhilah kebanyakan daripada sangkaan (supaya kamu tidak menyangka sangkaan yang dilarang) kerana sesungguhnya sebahagian daripada sangkaan itu berdosa, dan janganlah kamu mengintip, mencari-cari kesalahan dan keaiban orang, dan janganlah sesetengah kamu mengumpat sesetengahnya yang lain. Apakah seseorang daripada kamu suka memakan daging saudaranya yang telah mati? (jika demikian keadaan mengumpat) Maka sudah tentu kamu jijik kepadanya. (Oleh itu, patuhilah larangan-larangan tersebut) dan bertakwalah kamu kepada Allah, sesungguhnya Allah Penerima taubat lagi Maha Mengasihani. " (Al Hujurat ayat 12)

Tujuan utama program seperti ini adalah untuk mendapat kebaikan seperti merapatkan ukhuwah, bertukar pendapat, bertanya khabar, mengajak kepada kebaikan, membantu rakan yang ditimpa kesusahan, menyelesaikan segala dendam atau permusuhan yang berlaku sebelumnya, saling nasihat menasihati antara satu sama lain dan mendoakan kebaikan kepada rakan yang masih hidup mahupun yang telah meninggalkan alam ini dan seangkatan dengannya.

Sabda Nabi s.a.w: "Tidak akan beriman seseorang diantaramu apabila kamu tidak mencintai saudaramu seperti kamu mencintai dirimu sendiri.

Firman Allah: "Sesungguhnya orang-orang mukmin adalah bersaudara kerana itu damaikanlah antara kedua saudaramu dan bertaqwalah kepada Allah supaya kamu mendapat rahmat."(AlHujurat:10)

Firman Allah: ".....Dan tolong-menolonglah kamu dalam mengerjakan kebajikan dan taqwa, dan jangan tolong-menolong dalam berbuat dosa dan pelanggaran. Dan bertaqwalah kamu kepada Allah, sesungguhnya Allah amat berat seksanNya."(Al-Maa-idah:2)

Alhamdulillah syukur reunion GX-one pada 27/6/2009 telah berjalan dengan lancar dan dapat mengadakan slot bacaan doa ataupun tahlil untuk seluruh muslimin dan muslimat yang telah meninggalkan dunia khususnya bagi mendoakan rakan penulis sendiri Wan Muhd Imaduddin yang merupakan rakan karib dan rakan pertama penulis ketika berada di Sekolah Rendah Islam Al-Amin Gombak. Semoga Wan Muhd Imaduddin sentiasa dalam naungan Allah dengan rahmatNya yang luas, insyaAllah. Kesempatan ini juga harap pembaca dapat menyedekahkan Al-Fatihah kepada beliau dan juga kepada atuk penulis sendiri A. Shukor Abd Rahman. Dibawah ini penulis menukilkan perasaan ketika kesedihan menerima kematian orang yang tersayang:

".....
Biar lah....pergi la roh yang tenang menuju Tuhanmu.....
Tuhan yang kekal abadi... Tuhan yang menciptakan mu....
Tuhan yang mengasihani mu.... Tuhan yang merahmati mu....
Rahimahullah ya Abdullah..
Tiada lagi rezeki mu..... Tiada lagi nafas untuk mu...
Tiada lagi isteri dan anak-anak disisi mu....
Jangan engkau risau,
Kami di sini akan turut menyertai mu...
'Setiap yang hidup pasti akan mati'....
Kau telah terselamat dari fitnah dunia...
Kau telah ke alam lain yang tiada lagi ujian....
Hanya himpunan amal yang ada....
Kami di sini masih berjuang...
Kau telah membawa amalan mu dengan wajah tersenyum....
Kami nanti bagaimana??
Kami risau.... Kami takut....
Kami tidak seperti engkau,
Kami lalai... Kami perlambatkan solat...
Kami kurang melakukan perkara sunat....
Bagaimana dengan kami nanti??
Adakah umur kamiyang masih ada ini akan menambahkan kebaikan amal soleh?
Atau hanya fitnah yang akan membawa kami ke neraka??
Kami tidak tahu penghujung kami...
Sempatkah kami bertaubat sepertimana engkau?
Adakah lisan kami masih dapat menyebut 'Tiada Tuhan Selain Allah' sewaktu kami tidak mampu berkata yang lain seperti engkau??
Ya Allah.... Ampunkan kami"

Semoga dapat diambil isi yang baik dan dijadikan sedikit nasihat untuk kehidupan yang mendatang insyaAllah.

1 comment:

  1. a good reminder.
    before g reunion tuh kt kne set the right intention =)

    ReplyDelete