Monday, June 1, 2009

Tokoh Sufi abad ke-3 Hijrah



Kenali tokoh-tokoh sufi secara ringkas, mereka ini banyak beribadah kerana kecintaan mereka kepada Allah. Mereka memahami apa yang manusia lain tidak faham. Mereka sedar dan yakin tanpa ada yang mampu menggugat keimanan mereka yang teguh. Mereka mengabdikan diri mereka sepenuhnya demi mencapai keredhaan Allah s.w.t. Ramai manusia yang tidak lagi mengamalkan ajaran Islam dengan sempurna, apatah lagi untuk mencapai tahap ihsan ketika beribadah. Tidak ada lagi perasaan untuk mencintai Allah apatah lagi dengan usaha untuk memberi tumpuan yang penuh ketika beribadah. Tetapi apabila diberi suatu pekerjaan yang mendatangkan keuntungan lumayan yang sementara(dunia) ada yang sanggup menggadaikan keuntungan yang berkekalan(syurga). Sanggup meninggalkan solat, rasuah, riba', aurat dibuka dan sebagainya hanya untuk kesenangan dunia yang terlalu sedikit nilainya jika dibanding dengan nikmat syurga Allah.

Sedarlah,nikmat yang berikan kepada kita di dunia ini sudah cukup untuk kita nilai dan bandingkan harganya seperti penglihatan, pendengaran, anggota badan seperti tangan, kaki yang tidak mungkin kita jualkan dengan harga yang rendah. Marilah kita mencontohi Nabi s.a.w yang diriwayatkan sebagai "ahli ibadah pada malam hari dan panglima perang pada siang hari". Ini lah yang sepatutnya dilakukan umat Islam masa kini yang sudah lupa dan alpa terhadap kehidupan mereka di akhirat. Imbangilah kehidupan dunia kita ini untuk bekalan pada masa akan datang yang lebih bernilai.

1)Sari Saqati: Beliau Abu al-Hasan al-Sari bin al-Mughalis al-Saqati. Murid kepada Ma'ruf al-Karkhi. Tokoh ilmuwan terkenal pada zamannya. Alim dalam bidang ilmu zahir dan batin, dalam bidang al-kitab, as-sunnah, ilmu tauhid dan tasawuf. Beliau tokoh pertama memperkatakan soal-soal tasawuf di Baghdad, mencakupi persoalan hakikat, tauhid dari pandangan sufi, maqamat dan ahwal dan lain-lain. Pada mulanya seorang peniaga, tapi meninggalkan bidang tersebut kerana meneruskan penumpuan beribadat di rumahnya.

2)Al-Muhasibi: Abu Abdullah al-Harith bin Asad al-Muhasibi. Lahir di Basrah dan meninggal dunia di Baghdad tahun 243H bersamaan 857M. Mempelajari ilmu fiqah dari ulama mazhab Syafi'e. Alim ilmu fiqah, ilmu kalam dan tasawuf. Hidup zuhud, warak dan kuat beribadat di samping banyak mengarang kitab-kitab tentang ilmu tasawuf.

3) Zunnun al-Misri: Zunnun bin Ibrahim al-Misri. Namanya yang sebenar ialah Thauban bin Ibrahim. Lahir di Akhmim dari keluarga Naubiah. Hidup zuhud, tidak mementingkan kehidupan dunia dan banyak beribadat. Meninggal dunia di Jizah tahun 245H bersamaan 860M. Ini pengajarannya berkisar pada 4 perkara:
i. Mencintai Allah
ii. Bencikan yang sedikit (keduniaan)
iii. Menuntut al-Quran
iv. Takut tergelincir dari Islam

Abu Bakar Aceh telah menyenaraikan Tariqat-tariqat yang mu'tabar antaranya:

1) Qadiriyyah 2) Naqsybandiyyah
3) Syadhiliyyah 4) Rifa'iyyah
5) Dusuqiyyah 6) Akbariyyah
7) Maulawiyyah 8) Kubrawiyyah
9) Suhrawardiyyah 10) Khalwatiyyah


Bagaimanapun perlu di ingatkan bahawa yang utama adalah ilmu Tauhid dan Syariah, kemudian barulah ilmu tasawwuf. Jangan kita tersesat mengikuti Sheikh Mursyid yang palsu sehingga aqidah kita tergadai disebabkan kecetekan ilmu kita sendiri. Dalami ilmu Tauhid dahulu kerana ia adalah asas yang penting. Sekiranya asas sudah goyang bagaimana mahu mendirikan bangunan yang cantik dan indah??

No comments:

Post a Comment