Wednesday, June 3, 2009

Hidupkan Al-Quran



Al-Quran merupakan mukjizat terbesar Nabi s.a.w untuk seluruh umat manusia. Sebagai umat Nabi Muhammad s.a.w kita mesti menjadikan al-Quran sebagai pegangan dan panduan hidup kita seharian. Untuk menghidupkan Al-Quran tidaklah hanya cukup dengan membaca nya sahaja, apatah lagi ada yang tidak menjadikan rutin harian untuk membaca al-Quran walaupun satu ayat. Mungkin ada yang membaca al-Quran seminggu sekali, sebulan sekali, atau setahun sekali. Lebih malang sekiranya langsung tidak membaca al-Quran kerana tidak reti membaca dan tidak berusaha untuk belajar membaca. Bagaimana mungkin kita dapat menjadikan al-Quran sebagai pembimbing dan menghidupkan semula generasi al-Quran yang telah hilang ditelan zaman. Mungkin ilmu-ilmu seperti matematik, sains, biologi, akaun dan sebagainya dianggap penting malah lebih penting daripada ilmu Islam salah satu nya ilmu al-Quran bagi sesetangah orang zaman ini. Sedangkan ilmu-ilmu inilah yang menjadi bekalan kita selepas mati.

Di Malaysia ada beberapa perubahan yang membantu umat islam di sini makin jauh kepada al-Quran. Sebagai contoh sebelum ini matapelajaran untuk tulisan Jawi telah dihapuskan dalam silibus pelajaran. Sekarang ini pula subjek untuk SPM hanya 10 sahaja yang dibenarkan. Langkah ini dikatakan untuk memberi kesamarataan atau keadilan kepada pelajar sekolah berasrama supaya mereka mendapat tajaan seperti JPA dan MARA. Tetapi bagaimana keadaanya dengan sekolah-sekolah agama yang mempunyai matapelajaran seperti Pendidikan Quran Sunnah, Pendidikan Syariah Islam, Bahasa Arab Tinggi, Tasawwur Islam dan lain-lain? Adakah ini yang dinamakan keadilan? Adakah kita ingin menyekat individu-individu yang mampu mempelajari sehingga 20 subjek? Memang benar kita ingin memberi keadilan kepada pelajar-pelajar sekolah asrama disebabkan mereka tidak dibenarkan mengambil matapelajaran yang lebih seperti sekolah harian, tetapi ini bukan jalan yang terbaik kerana ia tidak adil untuk semua pihak terutamanya pelajar yang mempunyai kecerdikan yang luar biasa dan mampu untuk mengambil subjek-subjek tambahan sebagai ilmu. Tidak perlu kita menyekat mereka yang dahagakan ilmu. Yang terbaik dan adil adalah membenarkan pelajar sekolah asrama mengambil subjek yang lebih seperti pelajar sekolah harian sekiranya mampu. Inilah keadilan yang sepatutnya dilakukan bukan menyekat pihak yang cerdik pandai mempelajari ilmu-ilmu yang mereka inginkan. Mengapa tidak berbuat seperti ini, adakah pihak sekolah asrama takut kerana ingin menjaga nama baik sekolah mereka? dimana keadilan yang sebenarnya?? fikirkanlah.....
**hanya untuk sekolah asrama yang terlibat**

Jalan untuk kita menghidupkan al-Quran:
1) Tilawah wa Tartil (selalu membaca dengan betul)
2) Tadabbur (merenungkan kandungannya)
3) Hafaz (menghafal)
4) Ta'lim (mengajarkan)
5) Istima' (sentiasa mendengarkannya)
6) At-Talaqi lil Amal (menerima untuk diamalkan)
7) Tahkim (menjadikannya sebagai pemutus perkara)
8) Manhaj al Hayah (dijadikan acuan hidup)

InsyaAllah kita cuba bersama menghidupkan al-Quran dengan cara-cara seperti diatas untuk bekalan kita menuju ke alam yang seterusnya.

No comments:

Post a Comment