Monday, June 1, 2009

Mencari Ilmu


Mencari ilmu dan menjadi orang berilmu adalah kewajipan kita sebagai muslim sepertimana tuntutan yang perlu dilaksanakan seperti solat, puasa, zakat dan sebagainya. Setiap orang tidak kira ia masih pelajar mahupun yang sudah bekerja perlu mencari ilmu dan berusaha mempelajari sesuatu ilmu terutamanya ilmu-ilmu agama. Segala bentuk ibadah yang dilakukan memerlukan ilmu supaya dapat dilaksanakan dengan sempurna disamping memahami tujuan dan manfaat daripada ibadah tersebut. Allah berfirman: "Katakanlah: 'Adakah sama orang-orang yang mengetahui dengan orang-orang yang tidak mengetahui? Sesungguhnya orang yang berakallah yang dapat menerima pelajaran." (Az-Zumar : 9)

Bagi pandangan penulis sendiri sangat penting untuk kita melibatkan diri dengan usrah, rakan masjid, badan dakwah, atau apa-apa sahaja yang berkaitan untuk kita mempelajari dan saling menasihati antara satu sama lain supaya kita tidak terus hanyut dengan godaan dunia yang sementara ini. Ilmu lah yang mampu meningkatkan lagi keimanan kita kepada Allah dan memberi kita kekuatan untuk mengawal diri kita daripada terjebak dengan perkara-perkara maksiat. Allah berfirman: "...Allah meninggikan orang yang beriman diantara kamu dan orang-orang yang diberi ilmu pengetahuan, beberapa darjat...." (Al-Mujadalah : 11)

Janganlah kita melepaskan peluang kita untuk terus mencari ilmu dengan segala kekuatan yang masih ada. Jangan kita membuang masa dengan melakukan perkara yang tidak berfaedah. Gunakanlah segala peluang yang ada untuk menambahkan ilmu kita untuk kehidupan di dunia dan terutamanya untuk kehidupan kita di akhirat kelak.

No comments:

Post a Comment