Friday, May 29, 2009

Salafiyah


Apa itu Salaf?

Dalam bahasa arab bererti: “yang mendahului yang lain dalam waktu atau zaman.”

Maksud Salaf menurut syariat Islam adalah: “Para sahabat, tabi’in, tabi’uttabi’in dan seluruh generasi yang mengikuti mereka dengan baik hingga kiamat, dimana keadilan dan kebersihan diri mereka telah diakui oleh umat secara ijma’, dan mereka pun tidak pernah tertuduh melakukan bid’ah yang menyebabkan kekufuran atau kefasikan.”

Secara umumnya Salaf merupakan ungkapan tentang para sahabat, tabi’in dan tabi’uttabi’in yang mempunyai manhaj tertentu yang mereka ikuti. Inilah tiga generasi dan zaman paling utama sebagaimana Sabda Nabi Muhammad s.a.w: ”Sebaik-baik zaman adalah zamanku, kemudian zaman sesudahku, kemudian zaman sesudahnya lagi.”(HR Muslim dari Abdullah, kitab Fadhoilu al-Shahabat)

Firman Allah: ”Dan orang-orang yang terdahulu lagi pertama-tama(masuk islam) dari kaum muhajirin dan kaum ansar serta orang-orang yang mengikuti mereka dengan baik; Allah redha terhadap mereka dan mereka pun redha terhadap Allah”(at-Taubah:100)

Mazhab Salaf itu mempunyai dua dimensi:

1-Dimensi Qudwah (orang-orang yang diteladani)

2-Dimensi Manhaj (sistem yang diikuti)

Tiga generasi yang pertama dalam sejarah islam inilah yang dijadikan panutan dan sistem yang diikuti oleh ketiga generasi dari ketiga zaman tersebut dalam pemahaman aqidah, pengambilan dalil aqidah, penetapan muatan aqidah, ilmu dan iman. Dengan demikian, sebutan Salafiyah adalah pujian yang disifatkan kepada orang yang menjadikannya sebagai panutan dan sistem. Adapun mereka yang menyebut dirinya sebagai Salafi tanpa mengikuti kriteria tadi, maka itu sama sekali tidak mengandung pujian. Kerana dasarnya adalah makna kata itu, bukan lafaznya.

No comments:

Post a Comment