Friday, May 29, 2009

Menarik mengenai Masjid Al-Aqsa



1) Binaan kubah itu menempatkan batu tergantung yang menyaksikan sejarah sejak zaman Nabi Ibrahim hingga kepada Nabi Muhammad. Nabi Ibrahim menjadikan batu itu sebagai tempat meletakkan Nabi Ismail untuk dikorbankan. Kawasan di situ juga menjadi tempat Nabi Isa hidup dan berdakwah. Dari kawasan batu itu juga Nabi Muhammad diangkat ke langit dalam peristiwa Isra' dan Mikraj.

2) Dipercayai bahawa bentuk masjid Nabi Sulaiman di kompleks itu jika dilihat dari udara membentuk perkataan Mim, Ha, Mim, Dal atau "Muhammad".

3) Persoalan mengapa Nabi Muhammad terpaksa pergi ke Masjidil Aqsa untuk Mikraj ke langit, tidak dikaji dengan teliti, sedangkan beberapa ekspedisi Barat ke bulan menggunakan laluan yang setentang dengan Masjidil Aqsa untuk membolehkan kapal angkasa memasuki orbit luar.

4) Kubah batu, dibina oleh kerajaan Islam pada kurun ketujuh Masihi. Bagaimanapun, penjajah Kristian dalam beberapa perang salib, menjadikan kubah batu ini sebagai gereja mereka.

5) Merupakan kiblat pertama untuk umat Islam dan masjid kedua yang dibina di bumi.

Diriwayatkan daripada Abu Zar r.a katanya: "Wahai Rasulullah, masjid manakah yang pertama diasaskan atas muka bumi ini?" Rasulullah menjawab: "Masjidil Haram." Aku bertanya lagi: "Setelah itu, masjid mana pula?" Baginda menjawab: "Masjidil Aqsa." Seterusnya aka bertanya: "Berapa lamakah beza waktu di antara keduanya?." Baginda menjawab: "Empat puluh tahun. Walaupun begitu, dimana saja kamu berada apabila tiba waktu solat, dirikanlah solat kerana di situ juga merupakan masjid." (HR Bukhari dan Muslim)

Diriwayatkan daripada Abu Hurairah r.a katanya: Nabi s.a.w pernah bersabda: "Janganlah kamu bersusah payah musafir untuk solat kecuali menuju ke tiga buah masjid iaitu masjid ku ini iaitu masjid Nabi, Masjidil Haram di Mekah dan Masjidil Aqsa." (HR Bukhari dan Muslim)

Firman Allah s.w.t bermaksud: "Maha Suci Allah yang telah menjalankan hambaNya pada malam hari dari Masjid Al-Haraam ke Masjid Al-Aqsa, yang Kami berkati sekelilingnya, untuk memperlihatkan kepadanya tanda-tanda Kami. Sesungguhnya Allah jualah yang Maha Mendengar, lagi Maha Mengetahui." (Al-Israa':1)

No comments:

Post a Comment