Wednesday, October 6, 2010

Mengapa Islam Bukan Buddha??


Mengapa Islam Bukan Buddha??

Jawapan yang paling mudah adalah kerana Gautama Buddha sendiri mengakui dan mengiktiraf akan kehadiran penggantinya. Nak tahu siapakah pengganti yang dinyatakan dan dinantikan pengikutnya itu??

Gautama Buddha pernah menceritakan kepada pengikut setianya Ananda tentang kedatangan seorang Antim Buddha sepertimana yang terkandung di dalam Gospel of Buddha oleh Carus pada halaman 217 disebutkan: ”Wahai Nanda, aku bukannya Buddha yang pertama dan bukan juga Buddha yang terakhir. Suatu hari nanti, bakal lahir seorang Buddha di dunia yang menyampaikan kebenaran dan kebaikan. Dia seorang yang suci lagi teguh beragama. Dia memiliki ilmu dan kebijaksanaan. Dia bakal menjadi pemimpin dan pembimbing semua manusia. Dia bakal mengajar kebenaran sebagaimana aku mengajar kebenaran. Dia memberikan kepada dunia ini satu cara hidup yang suci dan lengkap. Wahai Nanda, namanya adalah MAITREYA.”

Untuk memudahkan para pembaca memahami ayat diatas marilah kita lihat beberapa perkara yang mungkin memerlukan kita memahami maksud sesuatu istilah yang bukan dari bahasa kita sendiri.

Buddha = “seorang yang bijaksana” atau “dia yang mendapat petunjuk” boleh juga dikatakan sebagai “nabi”.

Antim= “yang terakhir”

Antim Buddha= “Buddha yang terakhir” atau “Nabi yang terakhir”

Jadi disini persoalannya siapakah Maitreya yang disebut oleh Gautama Buddha sebagai Antim Buddha??

Mungkin ramai yang tidak bersetuju sekiranya saya mengatakan bahawa Maitreya yang merupakan Antim Buddha yang disebutkan itu adalah Nabi Muhammad s.a.w. Tidak mengapa, kita lihat mengapa saya mengatakan sedemikian, jika tidak bersetuju dengan saya tidak mengapa, kerana inilah adalah pendapat saya setelah membaca beberapa bahan bacaan tentang perkara ini maka mungkin sahaja pendapat saya salah tetapi ingat apa yang diperkatakan ada logik dan bukti pada hujahnya bukan omongan kosong semata-mata.

Pertama sekalimari kita lihat hujah ini:
Maitreya bermaksud “Merciful” atau “pembawa rahmat” (berdasarkan majalah The Leader 16/10/1930). Perkara yang sama disebut oleh Warren di dalam bukunya Mohammad in the Buddhist Scriptures berdasarkan Dr Ved Prakash dalam bukunya Muhammad in the Vedas and the Puranas. Ini bertepatan dengan Firman Allah: ”Tidak Kami utus kamu Muhammad, melainkan sebagai pembawa rahmat kepada seluruh alam”.(Al-Anbiya`:107)

Kedua:
Gautama Buddha mengatakan: “Dia memberikan kepada dunia ini satu cara hidup yang suci dan lengkap.”
Firman Allah: ”Tidak Kami utuskan kamu Muhammad melainkan kepada umat manusia keseluruhannya.”(As-Saba`:28)
Firman Allah lagi: ”Pada hari ini aku sempurnakan bagimu agamamu dan aku cukupkan bagimu nikmatku.”(Al-Maidah:3)

Ketiga:
Gautama Buddha mengatakan: ”Dia bakal menjadi pemimpin dan pembimbing semua manusia.”
Nabi Muhammad merupakan pemimpin yang unggul malah beliau adalah pemimpin Negara Islam pertama yang tertegak di Madinah. Umat Islam memberikan ketaatan sepenuhnya tanpa berbelah bahagi. Firman Allah: ”Barangsiapa yang mentaati rasul Allah sesungguhnya dia mentaati Allah.”(An-Nisa`:80)
Perkara ini juga diakui oleh orang yang bukan beragama Islam tetapi memberikan pandangan secara jujur setelah melakukan kajiannya, beliau adalah Michael H. Hart dalam bukunya “The 100”, katanya: “Saya memilih Muhammad sebagai tokoh yang begitu berpengaruh kerana hanya beliau sahaja dalam sejarah yang begitu Berjaya dalam dua bidang iaitu keagamaan dan keduniaan...Beliau mengasaska dan mengembangkan salah satu agama yang terhebat di dunia dan menjadi pemimpin politik yang unggul.”

Keempat:
Gautama Buddha mengatakan: ”Suatu hari nanti, bakal lahir seorang Buddha di dunia yang menyampaikan kebenaran dan kebaikan. Dia seorang yang suci lagi teguh beragama. Dia memiliki ilmu dan kebijaksanaan.”
Beliau merupakan seorang manusia bukan malaikat atau dewa atau apa-apa sahaja makhluk melainkan adalah seorang manusia. Firman Allah: ”katakanlah, sesungguhnya aku ini hanyalah seorang manusia seperti kamu yang diwahyukan kepadaku yang Tuhanmu itu adalah Tuhan yang Esa.”(Al-Kahfi:110)
Peribadi beliau mulia dan suci menurut agama yang dibawakan itu, firman Allah: ”Sesungguhnya kamu, wahai Muhammad benar-benar berbudi pekerti yang agung.”
Menjadi contoh kepada pengikutnya, firman Allah: ”Sesungguhnya ada pada diri Nabi Muhammad itu suri teladan yang baik bagimu.”

Mungkinkah Muhammad s.a.w adalah Antim Buddha??? Adakah sifat individu yang dikenali sebagai Maitreya itu hanya kebetulan menyamai sifat Muhammad s.a.w???? Siapakah Maitreya jika begitu????? Adakah ajaran Gautama Buddha masih wajib diikuti setelah lahirnya Antim Buddha yang disebutkan sendiri oleh Gautama Buddha??? Mungkinkah undang-undang lama masih sah setelah adanya undang-undang baru????

Akhir sekali mari kita lihat beberapa perkara yang dianggap penulis tidak patut berlaku; Pada tahun 1966 perhimpunan Majlis Buddha Sedunia diadakan di Sri Lanka bagi mencari titik persamaan antara aliran Mahayana dan Theravada. Hasil daripada pertemuan ini, beberapa keputusan diambil oleh kedua-dua aliran. Antaranya adalah tidak mempercayai alam ini diciptakan dan diperintah oleh Tuhan.”(Walpola Rahula:”The Heritage of the Bhikkhu”; Grove Press 1974)

Lihat ayat yang dipetik daripada kitab mereka sendiri:
"Ketahuilah para bhikkhu bahwa ada sesuatu Yang Tidak Dilahirkan, Yang Tidak Menjelma, Yang Tidak Tercipta, Yang Mutlak. Duhai para Bhikkhu, apabila tidak ada Yang Tidak Dilahirkan, Yang Tidak Menjelma, Yang Tidak Diciptakan, Yang Mutlak, maka tidak akan mungkin kita dapat bebas dari kelahiran, penjelmaan, pembentukan, pemunculan dari sebab yang lalu. Tetapi para bhikkhu, karena ada Yang Tidak Dilahirkan, Yang Tidak Menjelma, Yang Tidak Tercipta, Yang Mutlak, maka ada kemungkinan untuk bebas dari kelahiran, penjelmaan, pembentukan, pemunculan dari sebab yang lalu."

Pernyataan diatas adalah dari Buddha yang terdapat dalam Sutta Pitaka, Udana VIII : 3, yang merupakan konsep Ketuhanan Yang Mahaesa dalam agama Buddha. Ketuhanan Yang Mahaesa dalam bahasa Pali adalah Atthi Ajatang Abhutang Akatang Asamkhatang yang artinya "Suatu Yang Tidak Dilahirkan, Tidak Dijelmakan, Tidak Diciptakan dan Yang Mutlak". Dalam hal ini, Ketuhanan Yang Maha Esa adalah suatu yang tanpa aku (anatta), yang tidak dapat dipersonifikasikan dan yang tidak dapat digambarkan dalam bentuk apa pun.

definisi berkenaan Tuhan ini sama seperti ajaran yang Islam terangkan didalam al-Quran surah Al-Ikhlas ayat 1-4: "Katakanlah (wahai Muhammad): (Tuhanku) ialah Allah Yang Maha Esa. Sesungguhnya Allah kekal. Dia tiada beranak dan Dia pula tidak diperanakkan. Dan tidak ada sesiapapun yang serupa denganNya."

Inilah sebabnya aku tidak memilih Buddha tetapi aku memilih Islam sebagai cara hidup ku dan aku percaya dan yakin Islam adalah cara hidup yang benar dan lengkap tidak kira dari sudut politik, kekeluargaan, ekonomi, negara, kerohanian, dan keseluruhannya untuk aku menjadikan panduan hidup ku berdasarkan wahyu Allah melalui Nabi kami Nabi Muhammad s.a.w yang tersangat kami cintai. Kami juga menyayangi Gautama Buddha yang kami percaya mungkin sahaja beliau adalah salah seorang utusan Allah untuk manusia begitu juga kami sangat mengasihi Jesus yang kami kenalinya sebagai Nabi Isa termasuk jugalah Nabi Musa yang kami sayangi sepertimana yahudi menyayangi baginda. Inilah agama atau kepercayaan yang menyatukan semua manusia walaupun berlainan kepercayaan.

Islam agama rahmat...Islam agama kasih sayang...Islam agama kelembutan dan kebaikan....jangan lihat kami kerana kami sendiri sangat berdukacita disebabkan keburukan tingkah laku dan akhlak kami sehingga menyebabkan kami telah memburuk Islam secara tidak langsung, moga Allah mengampuni dosa kami sama ada sengaja mahupun tidak sengaja, sesungguhnya Allah Maha Pemurah, Maha Penyayang dan Maha Pengampun. kepadaNya lah kami akan kembali. Tetapi lihatlah Al-Quran dan As-Sunnah yang merupakan panduan hidup yang diwahyukan untuk manusia.

Lihat jugalah sejarah untuk mendapatkan contoh, siapakah pemimpin yang terbaik pernah wujud dimuka bumi ini kecuali beliau merupakan MUSLIM yang menjadikan Al-Quran dan As-Sunnah sebagai cara hidup secara menyeluruh. Apa yang aku katakan bukanlah atas sebab aku juga seorang muslim tetapi lihat siapakah yang mengakuinya kalau mereka bukan dari kalangan Kristian sendiri mahupun Buddha dan juga Yahudi, malah semua manusia yang berilmu dan jujur dalam kajiannya akan mengakui kebenaran ini tidak kira lah pada akhirnya dia memeluk Islam mahupun tidak.Fikirlah dengan teliti wahai saudara ku, kami sentiasa mengalu-alukan persaudaraan dengan kalian. Islam tidak bermaksud cina akan menjadi melayu mahupun india akan menjadi melayu, Islam tidak kenal melayu ke cina ke india ke tetapi yang dilihat Allah adalah ketaqwaan seseorang itu tidak kira kamu menjadi muslim ketika umur muda atau tua.


sekian sahaja dari penulis.... moga mereka yang Buddha boleh beriman dengan Antim Buddha yang bernama Maitreya yang disebutkan Gautama Buddha walaupun individu tersebut bukan Nabi Muhammad s.a.w kerana ini adalah perintah Gautama Buddha. Carilah Antim Buddha kalian secepat mungkin. Segala silap dan salah harap dimaafkan, terima kasih.

2 comments:

  1. Inilah Udana 8.3 yang sering dikutip pendialog Islam-Buddha :

    "Demikianlah yang saya dengar. Pada suatu ketika Sang Bhagava sedang berada di dekat Savatthi, di Hutan Jeta, di Vihara Anathapindika. Pada saat itu Sang Bhagava sedang mengajar ..... para bhikkhu dengan percakapan mengenai Dhamma yang berhubungan dengan Nibbana, dan para bhikkhu itu ..... sangat berminat mendengarkan Dhamma.

    Kemudian, karena menyadari pentingnya hal itu, Sang Bhagava pada saat itu mengungkapkan kotbah inspirasi ini:

    O, bhikkhu,
    ada sesuatu yang tidak-dilahirkan, tidak-menjelma, tidak-tercipta, yang mutlak.
    Jika seandainya saja, O, bhikkhu,
    tidak ada sesuatu yang tidak-dilahirkan, tidak-menjelma, tidak-tercipta, yang mutlak,
    maka tidak akan ada jalan keluar kebebasan dari kelahiran,
    penjelmaan, pembentukan, pemunculan dari sebab yang lalu.

    Tetapi karena ada sesuatu yang tidak-dilahirkan,
    tidak-menjelma, tidak-tercipta, yang mutlak,
    maka ada jalan keluar kebebasan dari kelahiran,
    penjelmaan, pembentukan, pemunculan dari sebab yang lalu."

    +++++++++++++++++++++++++++++++++++++

    Lalu, apakah ini 'Tuhan maha Esa'?

    Jika dibaca secebis,memang menyerupai konsep ketuhanan, tetapi, di sini,sampuna telah pamerkan yang selengkapnya,ia adalah ajaran tentang sifat Nibbana.

    Saudara harus baca Mahasatipathana Sutta untuk memahami latar penggunaan istilah 'jati' [kelahiran], sememangnya maksudnya bukan kepada suatu makhluk maha kuasa yang tidak terlahir, tetapi kepada proses kelahiran makhluk yang dilahirkan kerana ikatan nafsunya yang kuat.

    'Ajatam' = 'A' [tidak] + jati [terlahir]
    Tidak terlahir = terhentinya proses kelahiran, terhentinya ikatan nafsu

    ReplyDelete
  2. Berkenaan hal Mettaya, sampuna akan paparkan petikan Cakkavati Sihanada yang berkaitan dengan kedatangan Mettaya. Ia adalah khotbah yang panjang,ini cuma bahagaina yg berkenaan :

    "... Para bhikkhu, di antara orang-orang yang batas usia kehidupan mereka 80.000, maka usia perkawinan bagi wanita adalah pada usia 500 tahun. Pada masa orang-orang ini hanya akan ada tiga macam penyakit — keinginan, lupa makan dan ketuaan. Pada masa kehidupan orang-orang ini Jambudipa akan makmur dan jaya, desa-desa, kampung-kampung, kota-kota dan kota-kota kerajaan akan berdekatan satu dengan yang lain sehingga ayam jantan dapat terbang dari satu kota ke kota yang lain. Pada masa kehidupan orang-orang ini, Jambudipa — bagaikan avici — akan penuh dengan penduduk bagaikan hutan yang dipenuhi semak belukar. Pada masa kehidupan orang-orang ini, kota Baranasi yang kita kenal sekarang akan bernama Ketumati yang merupakan kota kerajaan yang besar dan makmur, berpenduduk banyak dan padat serta berpangan cukup. Pada masa kehidupan orang-orang ini, di Jambudipa akan terdapat 84.000 kota dengan Ketumati sebagai ibu kota.

    Para bhikkhu, pada masa kehidupan orang-orang ini di Ketumati, ibu kota kerajaan, akan muncul seorang raja Cakkavatti bernama Sankha, yang jujur, memerintah berdasarkan kebenaran, penguasa empat penjuru dunia, penakluk, pelindung rakyatnya dan pemilik tujuh macam permata, yaitu: cakka, gajah, kuda, permata, wanita (istri), kepala rumah tangga dan panglima perang. Ia akan memiliki keturunan lebih dari 1000 orang yang merupakan ksatriya-ksatriya digjaya, penakluk musuh-musuh. Ia akan menguasai dunia sampai ke batas lautan, tetapi ia menguasai dunia ini bukan dengan kekerasan atau dengan pedang melainkan dengan kebenaran.

    Para bhikkhu, pada masa kehidupan orang-orang ini, di dalam dunia akan muncul seorang Bhagava Arahat Sammasambuddha bernama Metteyya, yang sempurna dalam pengetahuan dan pelaksanaannya, sempurna menempuh jalan, pengenal segenap alam, pembimbing manusia yang tiada taranya, yang sadar serta yang patut dimuliakan, yang sama seperti saya sekarang. Ia, dengan dirinya sendiri akan mengetahui dengan sempurna dan melihat dengan jelas alam semesta bersama alam-alam kehidupan para dewa, brahma, mara, serta para samana, para pertapa, para pangeran dan orang-orang lainnya, seperti apa yang saya tahu dengan sempurna dan lihat dengan jelas sekarang. Dhamma kebenaran yang indah pada permulaan, indah pada pertengahan dan indah pada akhir akan dibabarkan dalam kata-kata dan semangat, kehidupan suci akan dibina dan dipaparkan dengan sempurna dengan penuh kesucian, seperti yang saya lakukan sekarang. Ia akan diikuti oleh beberapa ribu bhikkhu sangha, seperti saya sekarang ini yang diikuti oleh beberapa ratus bhikkhu sangha.

    Para bhikkhu, Raja Sankha akan membangun kembali tempat suci yang pernah dibangun oleh Raja Maha Panada. Raja Sankha akan tinggal di tempat suci itu, tetapi tempat itu akan diberikannya sebagai dana kepada para samana, para pertapa, para pengembara, para pengemis dan mereka yang membutuhkan. Ia sendiri akan mencukur rambut dan janggut, mengenakan jubah kuning, meninggalkan kehidupan berumah tangga dan menjadi siswa dari Bhagava Arahat Sammasambuddha Metteyya. Setelah Raja Sankha meninggalkan kehidupan duniawi, ia akan hidup menyendiri dan dengan usaha sungguh-sungguh, tekad, penuh kewaspadaan berusaha mengusahai dirinya. Tidak lama kemudian ia akan mencapai tujuan yang merupakan cita-cita dari mereka yang meninggalkan kehidupan duniawi dan hidup sebagai pertapa. Masih dalam kehidupan dalam dunia ini, ia akan mencapai, mengetahui dan merealisasi tujuan akhir dari penghidupan suci. "


    sutta selengkapnya : http://www.samaggi-phala.or.id/tipitaka/cakkavatti-sihanada-sutta/

    ++++++++++++++++++++++++++++++++++

    ReplyDelete