Wednesday, October 27, 2010

Doktor Dunia dan Akhirat






Alhamdulillah... bersyukur kita kepada Allah yang masih memberikan kita kesempatan meminta keampunan Allah dan beribadah kepadaNya. Sesungguhnya banyak sungguh maksiat yang dilakukan berbanding amal ibadat kita. Moga Allah memberikan kita petunjuk dan jadikan kita dikalangan hambaNya yang bertaqwa.

Post kali ini atas permintaan sahabat baik saya Fikri Rosely supaya di sebarkan suatu laman web yang sangat baik dan bermanfaat untuk kita tatapi bersama menyedut ilmu yang terkandung di dalamnya :)

Sebelum berkongsi laman web tersebut inginlah saya berbicara sedikit bersama para pembaca sekalian suatu tajuk yang saya dinamakan "Doktor Dunia dan Akhirat".

Firman Allah:"Dan jika kamu menghitung nikmat Allah nescaya lemahlah kamu menentukan bilangannya."(Ibrahim:34)
Begitu banyak nikmat yang Allah kurniakan kepada kita sama ada kita sedar ataupun tidak. Allah memberikan kepada kita kesihatan yang baik supaya kita dapat berkerja, belajar, bersenam dan paling penting untuk beribadah kepadaNya yang merupakan tugas utama kita di dunia ini. Tidak mungkin kita mampu menggantikan atau mencipta(memproses) suatu yang setara dengan nikmat Allah yang asal. kaki palsu dengan kaki asal? alat pendengaran? cermin mata? reseptor rasa pada lidah? saraf-saraf dan reseptor pada kulit dan anggota lain? cukuplah apa yang ada ditubuh kita sahaja mana mungkin kita mampu menggantikannya seperti yang asal... ini masih belum kita hitung tentang laut, sungai, pokok(hutan) dan lain-lain. Inilah sebab nya TIDAK MUNGKIN TUHAN TIDAK WUJUD!!!! hanya manusia yang terlampau takabbur dengan ilmu yg sedikit dimilikinya itulah yang menyebabkan mereka berpendirian sebegitu. lihatlah alam ini, di manakah kita? mungkin seperti penulis, penulis tinggal ni Taman Rumah, Gombak, Selangor Darul Ehsan, Malaysia, Bumi, Sistem Suria, Galaksi Bina Sakti....hurmmm..apa ntah lagi..cuba lihat mana penulis???tak nampak kan...kita ni terlampau kerdil,jadi janganlah menyombong diri dengan ilmu yang sedikit tu..kita tak mampu buat pape pun senanye..

Dan ingatlah pesan Nabi Muhammad s.a.w: "Ada dua jenis nikmat yang banyak melekakan ramai manusia; iaitu nikmat sihat dan nikmat masa lapang." (HR Bukhari)
Inilah yang selalu berlaku pada kita, waktu muda yang masih sihat, kuat dan bertenaga ini kita sia-siakan dengan membuang masa kita dengan perkara-perkara yang tidak mendatangkan manfaat untuk kita di dunia apatah lagi di akhirat kelak. Dan bila masa lapang kita buang-buang masa tu...malah ada saja masa yang kita buang tu dengan cara melakukan perkara yang maksiat. Jadilah ingatlah pesan Nabi Muhammad s.a.w supaya nikmat yang diberikan ini dapat kita gunakan dengan melakukan perkara yang baik dan bermanfaat.

Muqaddimah dah habes...so, sekarang sampai waktu untuk isi plak. Doktor Dunia dan Akhirat yang saya maksudkan adalah manusia yang dapat memberikan kita panduan dalam kehidupan kita di dunia dan juga di akhirat. Doktor yang mampu menyampaikan dakwah, menerangkan keindahan dan kebenaran Islam. Ini termasuk juga lah mereka yang bergelar Arkitek, Jurutera, Akauntan, Polis, Tentera, Peguam, Hakim dan apa-apa sahaja pekerjaan mereka, yang utamanya mereka mampu menyampaikan Islam dan mengamalkannya sebaik mungkin. Dari sinilah barulah bangunan dan jalan tidak cepat retak dan roboh...rasuah tidak akan diberi dan diterima...dan masalah-masalah yang kita sedia maklum.

Moga sahabat saya yang bakal menjadi doktor perubatan keluaran UITM Mohd Fikri Rosely dan sahabat-sahabat yang lain seluruh dunia, dianugerahkan Allah dengan sifat yang mulia dan niat yang ikhlas serta meletakkan kesihatan itu datangnya daripada Allah...Allah hanya memberi kepada mereka suatu kelebihan untuk mereka mendapat pahala dengan cara mengubati pesakit-pesakit mereka dengan izin Allah. Allah memberi mereka keizinan memiliki ilmu untuk mengkaji dan mempunyai kepakaran dalam ilmu perubatan sebagai asbab kerana usaha mereka dalam mendapatkan kesihatan daripada Allah. Moga mereka menjadi doktor yang mampu mengingatkan dan mengajarkan pesakit mereka tentang solat, aurat, zikir, dan sebagainya dengan keadaan tertentu.

Jadilah doktor yang hebat seperti Doktor Danial Zainal Abidin dan Doktor Jamnul Azhar Mulkan... Mereka ini merupakan Doktor Perubatan yang hebat dalam bidang perubatan dan hebat juga dalam ilmu-ilmu Islam. Malah ada sahaja maklumat dan penerangan mereka ini lebih hebat daripada mereka yang bergelar Ustaz disebabkan ilmu mereka yang mencangkupi dua bidang tersebut. Doktor seperti inilah yang dapat mengubati penyakit jasmani dan rohani dengan pembuktian yang hebat dari segi saintifik yang bertepatan dengan Quran Sunnah. Doktor yang mampu mengubati penyakit lahiriah dan penyakit batiniah berkaitan dengan aqidah terutamanya yang merupakan penyakit yang paling merbahaya. Malah mereka yang bergelar Jurutera(IR Ahmad Jais Alias), Arkitek, Akauntan dan sebagainya juga ramai sahaja yang mampu menyampaikan Islam. Malah rakan usrah penulis sendiri seperti Akhi Fattah, Akhi Azim, Akhi `Asim, Akhi Bukhari, Akhi Munzir, Akhi Huzaifah dan ramai lagi yang mana mereka ini tidaklah mengambil jurusan Islam tetapi mereka mampu menyampaikan Islam dengan baik. (yang mengambil jurusan Islam yang terbaik seperti Akhi Umayr, Akhi Aizat, Akhi Uzzair, Akhi Khalis, Akhi Nuh). Wahh..rindu plak aku kat mereka ni semua. Jadi, tidak kiralah kita ini belajar secara formal dalam jurusan apapun pastikan kita mampu menyampaikan Islam sekurang-kurangnya tentang Ketuhanan, Kenabian, dan Hari Akhirat(Kiamat) kerana inilah perkara utama yang perlu kita fahami dan sampaikan.

Kesimpulannya, KALAU KAMU MUSLIM KAMU BELAJARLAH TENTANG ISLAM DAN SAMPAIKANLAH....IANYA UNTUK DIRIMU TERUTAMANYA...

layarilah website yang sangat bermanfaat ini yang dibuat oleh pelajar perubatan uitm:

Ya Allah Kau jadikanlah sahabatku Mohd Fikri Rosely hambaMu yang bertaqwa dalam kehidupannya, berikanlah kepadanya kebijaksanaan dan ilmu-ilmu dalam perubatan dan berdakwah, berikanlah kepadanya umur yang berkat, kesihatan yang baik dan kekuatan dalam menjalankan tugasnya sebagai Doktor Dunia dan Akhirat...Ameen..

sekian sahaja...terima kasih
"Tegakkan Islam dalam diri kamu...Nescaya Islam akan tertegak diatas bumi kamu"

1 comment:

  1. wahhh...syabas syeikh... mmg ade bakat terpendam bab menulis hang ni..
    terima kasih x terkire sbb tolong war2 kan website kami ni.. bagus cepren tazkirah hang ni (p/s: walaupun byk figura2 yg aku x kenal), tp really beneficial in reminding us of wat our goal should be... artikel doktor dunia dan akhirat, real catchy.. x penah terpiker pon... tq so much.. (p/s: kalau nak nasi lemak roger aku..gagaga...tp tunggu aku dapat result exam dulu ah) nnt aku panjangkan tazkirah ko pada website assyifa (lajnah tarbiyah exco modal insan medical student association uitm)..


    syukran jazilan.... tq very much for ur help and effort.... may Allah bless u n ur family...

    p/s: mmg x leh pecaye, begum aku kenal dulu, 'tulisannye' pada kaki dan tgn yg kuat maen bola dan badminton... x leh panggil hang begum @ beckham.. skang ni dah laen. kene panggil habib begum.. tq..salam..

    ReplyDelete