Saturday, October 16, 2010

Adakah Islam Kejam?


Mungkin kah Islam itu kejam? jawabnya sudah pasti tidak....mengapa saya timbulkan perkara begini adalah kerana ada yang berpendapat hukuman yang ditetapkan Islam sangat kejam... dan paling menyedihkan mereka yang beragama Islam juga mengatakan sedemikian...hukuman yang saya maksudkan seperti hukuman sebat, rejam, potong tangan dan sebagainya.

mungkin disini saya hanya ingin mengajak pembaca berfikir beberapa perkara....seperti yang berlaku baru-baru ni tidak sampai 6tahun yang lepas di Iran dan juga Somalia yang mana seorang wanita (di Iran) dan seorang lelaki (di Somalia) dijatuhkan hukuman rejam sampai mati menimbulkan beberapa bantahan daripada masyarakat dunia kononnya(segenlintir yang menyibuk tentang Islam sahaja sebenarnya). Mereka ini sebenarnya hanya berfikir untuk memburukkan Islam semata-mata, mereka tidak berfikir panjang. mereka mengatakan hukuman yang dijatuhkan ke atas pesalah tersebut kejam, sedangkan mereka tidak berfikir mengenai perbuatan yang dilakukan tersebut adalah lebih kejam sebenarnya. mengapa saya katakan sedemikian adalah kerana mereka ini sudah pun mempunyai isteri atau suami tetapi masih berZINA dengan lelaki atau wanita yang bukan mahramnya. sedangkan Islam telah menyediakan jalan yakni berpoligami ataupun menuntut fasakh. siapakah yang kejam sebenarnya??

bayangkan sekiranya hukuman seperti ini tidak dilakukan ianya akan menimbulkan suatu dendam dan permusuhan diantara keluarga suami dan isteri tersebut yang kemungkinan besarnya akan terjadi juga pembunuhan malah bukan satu nyawa mungkin lebih banyak nyawa yang akan melayang. mungkin dendam ini akan berlangsung bertahun-tahun lamanya. dengan sebab ini juga akan menyebabkan lebih ramai manusia yang hati mereka menjadi tidak tenteram dan tidak tenang. bayangkan jika anda hidup dalam keadaan ketakutan sepanjang masa bagaimana?? nak pergi Giant cuak...nak pergi Jusco sikit lagi nak terkencing...nak pergi Tesco dah macam nak mati....makin jauh nak berjalan makin takut dikejar oleh keluarga disebelah sana. wahh...takut kan...takleh nak wat pe la macam tuh..lepak umah pun takut umah kene bom..so, ini lah jalan penyelesaiannya yakni HUKUMAN MATI bagi mereka yang bersalah kalau tak kita yang mati.

alaaa...sebenarnya Islam bukanlah nak sangat atau suka sangat menghukum manusia dengan cara yang keras atau kejam macam tuh...Allah tu Maha Pengampun dan Maha Penyayang...saya katakan begini adalah kerana kisah yang berlaku di zaman Nabi Muhammad sendiri menunjukkan sebegitu....kerana sewaktu dilaporkan kepada Nabi Muhammad tentang pengakuan salah seorang yang penzina muhsan Nabi s.a.w mengatakan kamu sepatutnya menyorokkan perkara tersebut di dalam jubah kamu. tapi disebabkan ianya telah sampai ke pengetahuan pemerintah makan pemerintah perlu melaksanakan hukuman yang telah ditetapkan itu. dan perkara ini juga atas pengakuan pesalah tersebut...dan jika sewaktu direjam itu pesalah tersebut menarik balik pengakuannya maka hukuman tersebut juga perlu di hentikan. adakah ini dinamakan kejam?? dan jika mereka yang berzina tersebut bertaubat dan tidak sampai ke pengetahuan pemerintah mereka tidak dikenakan hukuman rejam atau sebat malah inilah yang di isyaratkan Nabi s.a.w. berkenaan saksi zina pula, Islam meletakkan syarat 4orang saksi bebbb..nyusah kot nak kantoi...video kamera ke cctv ke tak kira,tak leh jadi saksi..nak 4orang yang dipercayai plak tuh, yang adil gitu lah...tu la kat Malaysia ni pun yang kantoi semuanya dituduh berkhalwat sahaja,sebab mmg takkan dapat la nak kumpul 4orang saksi tu,susah la dowhh..bukan aku cakap macam ni galakkan zina yek..just nak bitau tentang kebaikan Islam la yang mudah dan Allah Maha Penerima Taubat. jadi,jangan la buat benda yang diharamkan Allah...tak malu ke??andaikan orang tu buat baik sangat kat kita,tergamak ke kita nak balas jahat dengan lakukan perkara yang orang tu tak suke??mesti tak kan...kalau ye tu,korang bukan berhati manusia mahupun binatang tetapi berhati syaitan la kot..

senang kata lah...sebenarnya Islam memang melarang keras terhadap perbuatan ZINA antara mereka yang telah berkahwin dan mereka sendiri juga tidak ada alasan untuk melakukan perbuatan terkutuk itu kerana sudah berkahwin(suami ada cari lain watpe!!!???isteri ada cari lain watpe!!!???). macam yang kita pernah dengar tentang hikayat melayu dulu-dulu tu kan...raja nak kahwin dengan puteri gunung ledang, dan diberikan syarat-syarat yang tak masuk akal antaranya hati nyamuk satu baldi la,darah lalat satu tong la,jambatan emas dari istana sampai ke gunung tu la...dan ntah ape-ape lagi ntah syaratnya...benda tu masuk akal ke??boleh ke raja tu penuhi syarat-syarat tu???manusia normal yang waras dan sihat mesti kata takkan mampu raja tu penuhi syarat tu semua...so kat sini sebenarnya puteri tu tak nak kahwin la dengan raja tu...tak yah la fikir nak tunaikan syarat tu semua...hahaha lawak lah.. Islam pun senang kata memang tak kasi langsung orang yang berkahwin tu BERZINA tu la hukumannya REJAM....yang dok bising sangat Islam kejam sebab rejam ni kenapa???NAK BERZINA dengan LAKI atau BINI orang ke???? kalau ye la Islam ni kejam sebab rejam, kejam lagi orang yang menyebabkan Islam ni jadi kejam... sebab dia BERZINA la Islam jadi kejam..tapi kene ingat dalam masa yang sama Islam telah menyelamatkan (penyelamat daripada penyakit HIV, penyakit kelamin dan penyakit-penyakit lain dari segi jasmani dan rohani) berjuta pasangan kerana mereka akan takut untuk BERZINA..kejam atau rahmat hukuman rejam ni??

sama la jugak dengan pencuri kena potong tangan...sorang je kene cukup dah insyaAllah, confirm takut yang lain nak mencuri...tak kan orang mencuri ni kita kasi dia kerja plak kan..kalau macam tu ramai la graduan universiti yang tak dapat kerja mencuri..sebab kalau mencuri kerajaan kasi kerja sebab tak nak die orang mencuri lagi..hahaha..potong tangan pencuri tu tunjuk kat buletin utama tv3 setiap hari,mesti takut orang yang tengok tu nak mencuri...yang dah kena tu takkan berani lagi nak mencuri,hari-hari rasa kesan akibat daripada perbuatan die tuh..curi ni pun bukan la seringgit dua ringgit punya kes..bodoh la kalau curi singgit pun nak kena potong tangan kan..pikir la sendiri...jangan nak mencari kesalahan Islam..buka hati tu lihat dalam-dalam hikmah dan kebaikan disebalik setiap perkara yang suruh Islam tu..kita beli handphone, komputer, kereta dan barang-barang lain yang mungkin awal-awal tu rumit nak guna aplikasinya pasti kita akan rujuk atau bukak manual book yang disertakan...so sama lah dengan kita ni manusia, Allah jadikan kita dan Allah dah sediakan manual book(Quran dan Sunnah) untuk kita..guna lahh...guna otak sendiri untuk settle kan memang tak kan selesai..tak caya try guna hukuman Islam ni secara menyeluruh, tengok kesan dia macam mana...sekarang ni pun boleh bandingkan jenayah Arab Saudi dengan Amerika macam mana..satu hari kat Amerika tu macam setahun kat Arab Saudi kes jenayah yang berlaku...so,nak kata apa lagi???kejam???hahaha...kata la nak kata apa pun...malas dah aku nak cakap..mungkin orang yang kata kejam ni lah orang yang dalam hati dia tu dah ada niat nak mencuri,rasuah,berzina,membunuh dan lain-lain perkara jahat yang mungkin die sendiri dah buat atau terfikir nak buat...tu yang takut tuh..dok sembang Islam kejam...giler punya orang...ni aku cakap ni bukan untuk orang yang bukan Islam,tapi aku lebih tekankan pada mereka yang mengaku diri mereka Islam tapi tak percaya dengan hukum Islam.

so,aku pun dah membebel panjang..dengan bahasa yang tak berapa bagus pun, aku minta maaf sangat...akhir sekali aku harapkan kat Malaysia ni sendiri,walaupun masih tidak bersedia untuk melaksanakan hukuman Islam sepenuhnya kononnya(alasan yang mungkin untuk kepentingan masing-masing)..aku cadangkan hukuman sebat di penjara Malaysia sekarang ni di laksanakan tu, yang sampai terkoyak bontot tu di tayangkan kat tv1,tv2,tv3,tv7,tv9,astro dan lain-lain media supaya dapat menghadirkan perasaan takut untuk manusia lain yang dalam diri mereka tu dah ada niat jahat untuk merogol,meragut,membunuh dan lain-lain jenayah. insyaAllah dapat gak kurangkan sikit statistik jenayah menurut pandangan aku.

post kali ni hanyalah pendapat aku...nak komen pape komen je la..insyaAllah yang baik aku terima yang buruk aku ...aku.... aku tak tahu lagi lah nak buat ape..huhuhu

Akhir sekali, inilah huraian berkenaan hukuman rejam:
Di dalam ensaiklopedia al-Feqhiyah Kuwait ada menyebutkan:
Ibnu Qudamah telah berkata: Tidak ada khilaf/perselisihan di kalangan para fuqaha tentang wajibnya hukuman rejam ke atas penzina muhsan, samada lelaki ataupun perempuan. Hukuman rejam telah ditetapkan dari Rasulullah s.a.w. dengan perkataan/sabdaannya dan perbuatannya, di dalam hadis2 yang hampir kepada mutawatir. Inilah perkataan seluruh ahli ilmu dari kalangan para sahabat, tabi’in dan orang-orang selepas mereka. Ibnu Qudamah berkata lagi: Kami tidak tahu jika terdapat perselisihan mengenainya melainkan dari kalangan kaum Khawarij. Dan di sana telah terjadi persepakatan para fuqaha bahawa had/hudud utk penzina muhsan adalah rejam hingga mati, samada penzina itu lelaki ataupun perempuan. Dan, bukan seorang yang mengatakan bahawa perkara ini adalah ijma.

Rujukan tentang Hukuman Rejam sila layari:
http://abunaaielah.blogspot.com/2009/09/menjawab-syiah-ayat-rejam.html
http://sites.google.com/site/hukumjenayah/maklumbalashukumrejam

No comments:

Post a Comment