Thursday, December 31, 2009

Maksiat


Setiap manusia dimuka bumi ini pasti akan melakukan kesilapan tidak kira siapa pun dia, kerana ini adalah sifat fitrah manusia yang sering lupa dan alpa. Cuma yang membezakan seseorang itu adalah dia melakukannya dengan sengaja ataupun tidak, termasuk juga samada dia sudah mengambil langkah untuk mencegah dan berjaga-jaga supaya tidak terjerumus ke lembah kemaksiatan atau tidak berusaha untuk mencegahnya.

Sesungguhnya orang yang terbaik disisi Allah adalah orang yang bertaqwa. Saidina Umar pernah menghuraikan taqwa sebagai berhati-hati seperti kita berjalan dijalan yang penuh duri maka pasti kita akan berhati-hati supaya tidak tertusuk duri yang bertaburan tersebut. Maka adakah kita tergolong dalam golongan orang yang bertaqwa? Persoalan ini umum kerana mungkin ada juga yang telah berhati-hati supaya dapat mencegah daripada perbuatan maksiat tetapi akhirnya gagal tanpa sedar. Ini juga bagi penulis merupakan salah satu permulaan untuk mendapatkan kemanisan sifat taqwa tetapi perlulah kesalahan tersebut diakhirkan dengan taubat yang ikhlas,menyesal dan tidak mengulangi perbuatan tersebut lagi. Nabi s.a.w bersabda tidak ada mukmin yang jatuh ke dalam lubang yang sama dua kali.

Secara tidak langsung ini menunjukkan kesalahan yang pertama itu adalah perkara biasa manusia secara fitrah, kerana tidak ada manusia yang sempurna seperti malaikat kerana manusia dibekalkan dengan nafsu. Taubat merupakan elemen yang penting dalam kehidupan manusia dan ketika itulah merupakan keadaan manusia paling hampir sekali dengan Tuhan mereka iaitu Allah swt. Maka janganlah kita cepat berputus asa, ingatlah Rahmat Allah itu lebih luas daripada KemurkaanNya.

Walaubagaimanapun jangan lah kita seolah-olah mengambil kesempatan atas keluasan Rahmat Allah kerana kita tidak tahu bila ajal kita akan tiba. Adakah kita mahu kita mati dalam keadaan melakukan maksiat kepada Allah? Minta la kepada Allah supaya kita dimatikan dalam keadaan Khusnul Khotimah. Mati itu pasti, dan sebaik-baik manusia adalah mereka yang mengingati mati dan bersedia dengan amal yang soleh bukan toleh.

Akhir sekali saya berpesan kepada diri saya yang tersangat hina dan lemah ini terutamanya, supaya menjaga segala suruhan dan larangan Allah untuk menjadi orang yang bertaqwa begitu juga dengan para pembaca sekalian, InsyaAllah.



**Lihat apa yng dikata bukan siapa yang berkata, moga dapat diambil manfaat :)

No comments:

Post a Comment