Friday, December 25, 2009

Masalah Dan Kesudahannya

Tulisan kali ini boleh dikatakan berlaku kepada semua manusia kerana kita semua tidak mungkin terlepas daripada masalah. Bermacam jenis masalah yang kita sebenarnya perlu tempuhi tidak kira samada kita suka atau tidak. Kanak-kanak, remaja, dewasa mahupun orang tua pasti akan menghadapi masalah hanya jenis masalahnya sahaja yang berbeza.

Kanak-kanak akan mempunyai masalah seperti mengkehendaki sesuatu benda seperti permainan atau benda yang disukainya tetapi tidak dibelikan oleh ibu bapa atau penjaganya. Masalah yang timbul disini adalah kanak-kanak tersebut tidak mempunyai wang kerana masih menganggur ;p . Maka disini berlakunya masalah terhadap kanak-kanak ini, perasaan dan hatinya pasti tertekan apabila tidak mempunyai kudrat untuk memiliki sesuatu tanpa bantuan ibu bapa ataupun penjaga mereka. Masalah seperti ini mungkin diselesaikan dengan cara-cara yang tertentu bergantung kepada keadaan ekonomi ibu bapa atau penjaga mereka :) . Ini termasuk juga cara bagaimana mereka mendidik anak-anak mereka. Tidak salah sekiranya mereka mempunyai kemampuan tetapi tidak memberikan sesuatu perkara yang diminta dengan mudah. Tetapi penulis rasa perlu penulis ingatkan supaya ibu bapa atau penjaga memberikan kehidupan zaman kanak-kanak kepada meraka yang memerlukan.

Masalah yang kita dihadapi mungkin tidaklah besar sekiranya dibandingkan dengan saudara kita di Palestin, Iraq, Afganistan, Bosnia dan negara-negara lain yang mana umat Islam/saudara-saudara kita ditindas sehinggakan maruah dan aqidah mereka diperkotak-katikkan. Masalah yang kita hadapi masih dapat ditangani dengan beberapa bantuan daripada Allah melalui sahabat-sahabat, ahli keluarga dan manusia lain yang berada berhampiran kita tanpa ada apa-apa sekatan. Masalah yang kita hadapi kadangkala akan membuatkan kita rasa tertekan, marah, benci, geram, menangis dan kadangkala ketawa juga. Marah, benci, geram kepada keadaan sesuatu yang kita tidak mampu ubah dengan daya usaha kita tetapi dengan berubahnya sifat yang ada pada seseorang. Yang kita mampu hanyalah berdoa kepada Maha Pencipta supaya memberi taufiq dan hidayah kepadanya setelah kita berusaha(sedang berusaha lebih tepat kerana dakwah tidak terhenti tetapi memerlukan usaha yang berterusan).

Kerana wang juga kadangkala akan menyebabkan masalah. Wang bukan segalanya tetapi tanpa wang kita tidak dapat memanfaatkannya ke arah kebaikan untuk kita menuju kesudahan masalah kita kelak. Tapi ingat, jangan jadikan wang sebagai penghalang kesudahan masalah kita dan penyebab masalah kita tidak selesai dan berterusan untuk tempoh ratusan mahupun ribuan tahun lagi. Perlu ingat dari mana wang kita dapat dan ke mana wang kita belanjakan. Zaman kini sekiranya kita ingin menuntut ilmu juga memerlukan wang, malah bukan dalam jumlah yang sedikit tetapi jumlah yang besar tidak kira kita ingin menuntut dalam bidang syariah, usuluddin, elektronik, arkitek, ekonomi, akaun atau dalam apa jua bidang sekali pun. Mungkin masih ada yang tidak sedar bahawa bantuan kewangan yang kita terima untuk bayar yuran dan juga elaun sara diri adalah pinjaman yang memerlukan kita membayarnya semula selepas tamat pengajian. Mungkin ketika ini kita tidak terasa susah malah sangat senang menerimanya tetapi adakah kita senang pada kemudian hari? atau kita akan bertambah susah untuk ratusan dan ribuan tahun kelak kerana tidak membayar HUTANG??

Kita juga perlu ingat jangan sampai mempertuhankan wang. Yang dimaksudkan adalah jangan kita sanggup melakukan sesuatu yang dilarang Allah seperti mencuri, rasuah, riba, dan sebagainya sehingga menutupi rongga-rongga hati dan injap-injap jantung kita. Ini adalah kekotoran yang kita tidak nampak pada akhir zaman ini. Gunakanlah cara Islam secara menyeluruh bukan hanya dari segi pakainan,makananan dan minuman tetapi juga dalam hal ehwal pembelian rumah, kereta, motor, tanah, dan sebagainya dari sekecil-kecil perkara sehingga sebesar-besar perkara pasti Islam adalah penyelesaian yang terbaik walaupun kadangkala kita tidak nampak di dunia tetapi pasti di akhirat kelak. Hiduplah kamu di dunia seolah-olah kamu hidup selama-lamanya, maka mengapa perlu kamu kalut, bimbang, tergopoh gapah untuk mendapatkan dunia sedangkan masanya masih panjang.

Tetapi beribadahlah kamu seperti kamu akan mati esok hari, maka mengapa kamu masih leka dengan dunia yang akan kamu tinggalkan ini? Marilah beribadah.....berkerja untuk akhirat....dapatkan wang untuk kamu tanam benih-benih kehidupan di sana kelak. Hasil nya bukan di sini tapi di sana untuk selamanya. Di situ lah pengakhiran untuk segala macam jenis masalah. Jadilah kita hamba Allah yang bertaqwa.

Firman Allah: "Apabila bumi digoncangkan sedahsyat-dahsyatnya, dan gunung gunung dihancur luluhkan sehancur-hancurnya maka jadilah dia debu yang berterbangan." (56 : 4-6)

Firman Allah: "Sesungguhnya orang-orang yang beriman dan beramal soleh, bagi mereka adalah syurga Firdaus menjadi tempat tinggal, mereka kekal didalamnya,mereka tidak ingin berpindah daripadanya." (18:107-108)



**Harap dapat difahami dan dihayati walaupun bahasa yang agak serabut....ngantok pepagi camni, afwan

2 comments:

  1. penulisan yg hebat!
    semalam terdengar tazkirah drpd ust zahazan kat radio.
    "manusia selalu menginginkan sesuatu dgn cepat dan dapat dilihat mata secara zahir dan melupakan akhirat tempat abadi.."

    ReplyDelete
  2. manusia ini memang cepat lupa dan alpa....

    "Secerdik-cerdik manusia ialah yang terbanyak ingatannya kepada kematian serta yang terbanyak persiapannya uantuk menghadapi kematian itu. Mereka itulah orang-orang yang benar-benar cerdik dan mereka akan pergi ke alam baka dengan membawa kemuliaan dunia dan akhirat."
    (Riwayat Ibnu Majah dan Abiddunya)

    Sabda Nabi s.a.w.:”Sesungguhnya akan datang pada manusia suatu zaman yang pada waktu itu orang tidak mempedulikan lagi harta yang diperolehinya apakah dari jalan halal atau dari jalan haram.”

    Sabda Nabi s.a.w.:”Aku tidak bimbang kamu ditimpa kefakiran,akan tetapi aku amat bimbang dunia ini terbuka luas bagi kamu sebagaimana ia telah terbuka luas bagi mereka yang sebelum kamu;maka kamu akan berlumba-lumba mengejar dunia sebagaimana mereka telah mengejarnya,dan akhirnya dunia membinasakan kamu sebagaimana dunia telah membinasakan mereka”

    ReplyDelete