Tuesday, February 16, 2010

Valentine dan kekasihku



Valentine, Adakah kita umat Islam boleh meraikannya? Sebelum menjawab soalan ini adalah lebih baik kita muhasabah diri kita terlebih dahulu dengan soalan-soalan yang mampu mengubah cara hidup kita di dunia ini untuk mengecapi kegembiraan dan kebahagian yang abadi. Adakah kita sudah menunaikan tanggungjawab kita sebagai hamba Allah? Bagaimanakah dengan solat kita? Puasa kita? Dari mana harta kita perolehi dan ke mana harta kita dibelanjakan? Anak yang bagaimanakah kita ini terhadap ibu bapa kita? Sebenarnya ramai yang tidak sedar atau sudah sedar tetapi tidak mahu berubah. Janganlah kita diperdaya dengan tidur yang lena yang dihiasi mimpi-mimpi yang indah yang kesemuanya sementara.


Valentine yang lebih mudah dikenali dengan “hari kekasih” ini bertepatankah dengan Islam? Sedarlah wahai saudara-saudara ku yang mana kita akan dihimpunkan kelak bersama-sama, bahawa kekasih kita yang utama adalah Nabi Muhammad Rasulullah s.a.w. Sudahkah kita mencintai Baginda s.a.w dengan mengamalkan sunnah nya? Sudahkah kita mempelajari sirah Nabi s.a.w kita? Tahukah kita keistimewaan Nabi s.a.w sebelum dan selepas kerasulannya? Sungguh banyak keistimewaan Nabi kita Muhammad s.a.w seperti; Baunya lebih harum daripada kasturi, Batu mengucapkan salam kepadanya, Bulan terbelah dengan isyaratnya, Air terpancut dari celah jari jemarinya, Pelepah tamar menurut perintahnya, Tunggul kurama menangis merinduinya, Ketua segala urusan pada hari akhirat, pemilik telaga Kauthar, Orang yang pertama memasuki Syurga, dan banyak lagi keistimewaan tidak kira di dunia mahupun di akhirat kelak. Adalah tidak wajar hari kekasih ini kita sambut sedangkan kekasih kita yang utama tidak diletakkan pada martabat yang tinggi.

Asal usul Valentine: tindakan mengaitkan pertengahan bulan Februari dengan cinta dan kesuburan sudah ada sejak dahulukala. Menurut tarikh kalender Athena kuno, periode antara pertengahan Januari dengan pertengahan Februari adalah bulan Gamelion, yang dipersembahkan kepada pernikahan suci Dewa Zeus dan Hera.

Di Roma kuno, 15 Februari adalah hari raya Lupercalia, sebuah perayaan Lupercus, dewa kesuburan, yang dilambangkan setengah telanjang dan berpakaian kulit kambing. Sebagai bagian dari ritual penyucian, para pendeta Lupercus meyembahkan korban kambing kepada sang dewa dan kemudian setelah minum anggur, mereka akan lari-lari di jejalanan kota Roma sembari membawa potongan-potongan kulit domba dan menyentuh siapa pun yang mereka jumpai. Terutama wanita-wanita muda akan maju secara sukarela karena percaya bahwa dengan itu mereka akan dikarunia kesuburan dan bisa melahirkan dengan mudah. (http://id.wikipedia.org/wiki/Hari_Valentine)


Sebenarnya Valentine ini hanya akan mengundang perkara maksiat kerana setiap tahun kita dapat lihat banyak pasangan yang ditangkap kerana berdua-duaan kearah melakukan perbuatan zina. Tahun ini juga kita dapat lihat ada kumpulan mahasiswi di sebuah Universiti yang berkempen supaya tidak memakai seluar dalam pada hari kekasih ini untuk menunjukkan kasih mereka kepada pasangan masing-masing. Inikah yng dinamakan cinta? Cinta inikah yang dirasakan membawa kebahagian? Jika inilah cara menunjukkan cinta maka rosak binasa lah umat keturunan Islam di Malaysia ini. Baru-baru ini juga ada manusia yang berhati lebih busuk daripada haiwan dan juga syaitan yang sanggup membakar bayi di dalam tong sampah. Syaitan pun tidak membunuh keturunan mereka, sedangkan manusia dijadikan sebaik-baik makhluk. Tetapi manusia seperti ini layakkah dengan penghormatan yang Allah berikan? Kalau lah diizinkan sudah pasti ada yang akan membuat demonstrasi supaya manusia seperti ini meletak jawatan daripada menjadi manusia. Ini sangat memalukan kita sebagai manusia.Inilah dakyah-dakyah yang dilakukan yahudi dan nasrani yang tidak puas selagi mana kita tidak mengikuti jalan dan cara hidup seperti mereka.


Sedarlah wahai saudaraku, mari kita sama-sama berubah dengan menjadikan Islam sebagai cara hidup yang diredhai Allah tuhan langit dan bumi. Valentine ini adalah kepercayaan kepada mereka yang mengakui kewujudan Dewa Zeus dan Hera, ia adalah perayaan Lupercus. Sedangkan kita umat Islam tidak mengakui perkara seperti ini. Oleh itu janganlah kita menyambutnya atau menjadikan tarikh ini sebagai tarikh memperingati pasangan yang bukan mahram. Bertaubatlah kepada sesiapa yang sudah meraikannya. Tahun-tahun hadapan janganlah diulangi lagi. Ingatlah Nabi Muhammad s.a.w adalah kekasih kita yang utama, letaklah Baginda dihati kita dengan mempelajari liku-liku kehidupan Baginda s.a.w untuk menegakkan syiar Islam. Hayati lah akhir hayat Baginda s.a.w yang mana dalam keadaan sakaratulmaut sanggup untuk menanggung segala kesakitan mati umatnya yakni kita. Baginda sangat mencintai kita tetapi kita bagaimana? Berapa kali kita berselawat keatas Baginda setiap hari? Bergetarlah wahai hati-hati yang lalai apabila mengenangkan pengorbanan Nabi s.a.w kekasih Allah yang meleleh darahnya hingga ke sepatu ketika berhijrah ke Taif. Bergoncanglah wahai hati-hati yang lupa tentang kecintaan Nabi s.a.w terhadap umatnya hingga ke nafas terakhir.


Tidak pernahkah saudara-saudaraku mendengar mengenai Khutbah Al-Wida`? Wahai kaum Hawa, Nabi s.a.w telah memberi tanggungjawab kepada kami kaum Adam supaya menjaga kalian dan meletakkan kamu sekalian ke suatu darjat yang tinggi. Mengapa kalian sendiri yang meletakkan diri kalian di bawah? Wahai kaum Adam ingatlah Sabda Nabi ketika Khutbah Al-Wida`: ”…..Sebenarnya kaum perempuan itu memerlukan perlindungan kamu, mereka tidak mampu membela diri mereka sendiri sebagaimana mestinya. Justeru itu berlaku baiklah kamu terhadap kaum perempuan dan berpesan-pesanlah kamu tentang perintah ini, supaya perintah ini menjadi amalan hidup kamu masing-masing.”


Akhir kata, Hari kekasih ini sebenarnya setiap hari bukan pada 14hb febuari sahaja atau pada hari tertentu sahaja. Cinta tidak membatasi waktu dan tempat, sabda Nabi s.a.w: "Cintailah saudara seislam seperti kamu mencintai dirimu sendiri." (Riwayat Bukhari).



***Tambahan atas permintaan DEEN:

Berkata Peguam Zulkifli Nordin (peguam di Malaysia) di dalam kaset 'MURTAD' yang mafhumnya :-

"VALENTINE" adalah nama seorang paderi. Namanya Pedro St. Valentino. 14 Februari 1492 adalah hari kejatuhan Kerajaan Islam Sepanyol. Paderi ini umumkan atau isytiharkan hari tersebut sebagai hari 'kasih sayang' kerana pada nya Islam adalah ZALIM!!! Tumbangnya Kerajaan Islam Sepanyol dirayakan sebagai Hari Valentine. Semoga Anda Semua Ambil Pengajaran!!! Jadi.. mengapa kita ingin menyambut Hari Valentine ini kerana hari itu adalah hari jatuhnya kerajaan Islam kita di Sepanyol..


5 comments:

  1. Tak ramai yang ingat bahawa tarikh 14/2 itu adalah tarikh buruk untuk orang Islam... Sayangnya saya juga tak ingat apa peristiwa yang berlaku... Kalau boleh ditambah ke dalam post ini...

    ReplyDelete
  2. "VALENTINE" adalah nama seorang paderi. Namanya Pedro St. Valentino. 14 Februari 1492 adalah hari kejatuhan Kerajaan Islam Sepanyol. Paderi ini umumkan atau isytiharkan hari tersebut sebagai hari 'kasih sayang' kerana pada nya Islam adalah ZALIM!!! Tumbangnya Kerajaan Islam Sepanyol dirayakan sebagai Hari Valentine. Semoga Anda Semua Ambil Pengajaran!!! Jadi.. mengapa kita ingin menyambut Hari Valentine ini kerana hari itu adalah hari jatuhnya kerajaan Islam kita di Sepanyol..

    ReplyDelete
  3. kamu sambut valentine ke?

    ReplyDelete
  4. kekasih kamu? sambut valentine?

    ReplyDelete