Tuesday, August 10, 2010

Berpuasa dan Bertaqwa


Alhamdulillah syukur kita kepada Allah yang memberi kesempatan kepada kita menyambut bulan Ramadhan yang penuh Barakah ini, maka janganlah kita sia-siakan nya. Saya menyeru diri saya dan para pembaca sekalian marilah kita memperbanyakkan ibadah kita kepada Allah, menjadi insan yang bertaqwa dan mohonlah keampunan daripadaNya Tuhan yang memiliki seluruh alam semesta ini dan Pemilik kita yang mutlak.

Bulan Ramadhan telah diketahui umum bahawa bulan ini umat Islam diwajibkan puasa selama sebulan.
Apakah yang dimaksudkan dengan puasa?


Puasa ertinya menahan diri dari makan dan minum dan dari segala perbuatan yang boleh membatalkan puasa, mulai terbit fajar hinggalah terbenam matahari.

Mengapa umat Islam diwajibkan berpuasa?


Firman Allah: “Wahai orang-orang yang beriman, diwajibkan atas kamu berpuasa sebagaimana diwajibkan atas orang-orang sebelum kamu, agar kamu bertaqwa.” (Surah al-Baqarah 2:183)

Maka dari ayat ini dapat kita ketahui tujuan utama berpuasa adalah menjadi orang yang bertaqwa.

Bagaimana menjadi orang yang berTaqwa?

1) Imam Al-Hasan Al-Basri menyatakan bahwa taqwa adalah takut dan menghindari apa yang diharamkan Allah, dan menunaikan apa-apa yang diwajibkan oleh Allah. Taqwa juga bererti kewaspadaan, menjaga benar-benar perintah dan menjauhi larangan.

2) Seorang sahabat Rasulullah s.a.w, Ubay bin Ka’ab pernah memberikan gambaran yang jelas tentang hakikat taqwa. Pada waktu itu, Umar bin Khattab bertanya kepada Ubay tentang apa itu taqwa. Ubay balik bertanya : “Apakah Anda tidak pernah berjalan di tempat yang penuh duri?” Umar menjawab : “Ya.” Ubay bertanya lagi : “Lalu Anda berbuat apa?” Umar menjawab: “Saya sangat hati-hati dan bersungguh-sungguh menyelamatkan diri dari duri itu.” Ubay menimpali : “Itulah (contoh) taqwa.”

3) Syeikh Abdul Qadir pernah memberikan nasihat : ”Jadilah kamu bila bersama Allah tidak berhubungan dengan makhluk dan bila bersama dengan makhluk tidak bersama nafsu. Siapa saja yang tidak sedemikian rupa, maka tentu ia akan selalu diliputi syaitan dan segala urusannya melewati batas.”

Kesimpulannya, Seseorang yang bertaqwa akan meninggalkan dosa-dosa yang besar mahupun yang kecil. Kerana bagi dirinya dosa besar ataupun kecil adalah dosa yang tidak patut dilakukannya. Dosa yang kecil lama-lama akan menjadi besar sepertimana gunung-ganang yang besar tersusun daripada batu-batu yang kecil. Senang kata dosa yang kecil jika dilakukan terus-menerus akan berubah menjadi dosa besar. Dan orang-orang yang bertaqwa ini pasti akan berhati-hati dalam setiap perbuatan yang mereka lakukan kerana tidak hanya hal-hal yang menyebabkan dosa saja yang ditinggalkan malah hal-hal yang tidak menyebabkan dosa pun, jika itu meragukan, maka ditinggalkan pula dengan penuh keikhlasan.

Seronoknya Ramadhan...mengapa ya?


Abu Hurairah telah berkata: Aku telah mendengar Rasulullah s.a.w bersabda tentang Ramadhan yang bermaksud: “Sesiapa yang mendirikannya(Ramadhan) penuh keimanan dan keikhlasan diampunkan baginya apa dosanya yang telah lalu.” (Hadis riwayat Bukhari, Muslim, Tarmizi, Abu Daud, Nasai'e,Malik,Ahmad dan Baihaqi)

Daripada Abi Soleh Az-Zayyat bahawa dia telah mendengar Abu Hurairah r.a. berkata: Rasulullah S.A.W telah bersabda yang bermaksud: "Setiap amalan anak Adam baginya melainklan puasa maka ia untukKu dan Aku akan membalasnya. Dan puasa adalah perisai, maka apabila seseorang berada pada hari puasa maka dia dilarang menghampiri(bercumbu) pada hari itu dan tidak meninggikan suara.Sekiranya dia dihina atau diserang maka dia berkata : Sesungguhnya aku berpuasa demi Tuhan yang mana diri nabi Muhammad ditanganNya maka perubahan bau mulut orang berpuasa lebih harum di sisi Allah pada hari qiamat daripada bau kasturi, dan bagi orang berpuasa dua kegembiraan yang mana dia bergembira dengan keduanya apabila berbuka dia bergembira dengan waktu berbukanya dan apabila bertemu Tuhannya dia gembira dengan puasanya." (Hadis riwayat imam Bukhari, Muslim, Nasai'e, Ahmad, Ibn Khuzaimah, Ibn Habban dan Baihaqi)

Apakah yang lebih membahagiakan kita selain dosa kita diampunkan? Dan apakah perkara yang lebih menyeronokkan dan menggembirakan kita selain dapat bertemu denganTuhan kita Allah s.w.t? Tetapi perlulah kita ketahui cara untuk bertaubat supaya taubat kita diterima Allah s.w.t. Moga bulan Ramadhan kali ini dapat kita manfaatkannya lebih baik daripada tahun-tahun sebelumnya. Dunia ini hanyalah tempat persinggahan kita untuk mengumpul amal soleh, Daripada Ibn Umar r.a., beliau berkata: Rasullah s.a.w. memegang bahuku lalu bersabda: "Jadilah kamu di dunia ini seperti seorang pengembara atau perantau di jalan".
(Hadis ini diriwayatkan oleh al-Bukhari.)

Firman Allah maksudnya: “Wahai orang-orang yang beriman, hendaklah
kamu memelihara diri kamu dan keluarga kamu dari api Neraka.” (At Tahrim: 6)

"Dan Allah sekali-kali tidak menangguhkan seseorang apabila telah datang waktu kematiannya. Dan Allah maha Mengetahui apa yang kamu kerjakan"

Moga dapat diambil manfaat dan menjadi insan yang bertaqwa, Sekian....

No comments:

Post a Comment