Friday, June 18, 2010

Kepada Sampuna


komen daripada post saya "Agama Buddha dan Pandangan Islam"

sampuna said... saya selaku penganut agama Buddha ingin saudara buktikan penyelewengan yg saudara maksudkan itu.jangan terikut2 kitab anda yg menyatakan kitab semua kecuali kitab islam dah terpesong.Anda kena faham Buddhism tidak pernah ada ruang utk memasukkan elemen tauheed disebabkan pencarian Buddha bukan pada isu ketuhanan tetapi pada pemulihan akhlak utk melepaskan diri dari duka.

Fahaman Buddha menyatakan kepercayaan kepada pencipta adalah kepercayaan yang salah.Sila google Patika Sutta [ http://www.compare-religions.com/List_Patika_Sutta___Origin_of_the_God_Belief.aspx ] dan Kevatta Sutta [ http://www.accesstoinsight.org/tipitaka/dn/dn.11.0.than.html ].Anda akan lebih faham pandangan Buddhist terhadap isu ketuhanan.

Lima prinsip yg saudara paparkan di sini adalah untuk golongan bukan sami.Sila baca Dhammika Sutta [ http://www.accesstoinsight.org/tipitaka/kn/snp/snp.2.14.irel.html ] untuk penerangan yg selengkapnya tentang hukum moral sami dan bukan sami. Hukum moral dlm ajaran Buddha bukan berbentuk 'perintah', tetapi lebih berbentuk nasihat supaya menghindarinya.Sesiapa yg melanggarnya cuma menyakiti dirinya.

Yang pasti,ajaran buddha tulen diwarisi oleh golongan Theravada yg berkeras tidak mahu mengubah amalan yg diperturunkan oleh Buddha. Golongan Mahayana pula terbentuk apabila kumpulan ini ingin mengubahsuai amalan displin sami seperti dalam kitab Vinaya.

************************************************************************************

salam sejahtera Sampuna...terima kasih diatas comment dan persoalan yang diberi..

pertama sekali sepertimana yang telah saudara sendiri nyatakan:
"Anda kena faham Buddhism tidak pernah ada ruang utk memasukkan elemen tauheed disebabkan pencarian Buddha bukan pada isu ketuhanan tetapi pada pemulihan akhlak utk melepaskan diri dari duka."

bertepatanlah dengan maklumat yang saya nyatakan:
"Buddha sebenarnya tidak membawa agama atau kepercayaan baru. Beliau hanya membina cara hidup dan jalan kebaikan baru yang membawa keselamatan kepada seseorang yang mengikutinya. Jadi, ajaran-ajaran Buddha pada hakikatnya bukanlah suatu doktrin atau agama, ia adalah jalan untuk mencapai ketinggian rohaniah dan budi pekerti yang mulia."

maka disini rasanya tidak perlu saya ulas semula kerana disini kita sama-sama memahaminya.

kemudian berkenaan kenyataan saudara:
"saya selaku penganut agama Buddha ingin saudara buktikan penyelewengan yg saudara maksudkan itu.jangan terikut2 kitab anda yg menyatakan kitab semua kecuali kitab islam dah terpesong."

ini mungkin sebagai maklum balas saudara terhadap kenyataan saya:
"Ajaran Buddha mempercayai adanya balasan di alam akhirat. Setiap manusia akan menerima balasan sama ada pahala ataupun dosa menurut amal perbuatan masing-masing. Mana-mana yang melanggar larangannya yang lima:
1) Jangan membunuh
2) Jangan Mencuri
3) Jangan berzina
4) Jangan berbohong
5) Jangan minum-minuman yang memabukkan
Roh mereka akan dimasukkan ke tempat penyeksaan untuk menerima balasan. Kepercayaan ini tidak terdapat di kalangan penganut agama Brahma. Islam meyakini adanya balasan pahala dan dosa, syurga dan neraka. Penganut ajaran Buddha hari ini sebagaimana penganut beberapa agama lain juga telah terdedah kepada penyelewengan."

disini saya hanya mampu menerangkan secara ringkas beberapa perkara yang bagi saya penting...pertamanya agama Buddha ini menyamai Islam mengenai "pembalasan di akhirat(dosa atau pahala)". yang keduanya agama Buddha juga mengajar penganutnya berakhlak mulia sepertimana Islam menyuruh umatnya mengikuti akhlak Nabi Muhammad s.a.w. sebagai contoh ikutan. Kedua-dua ini merupakan persamaan diantara Islam dan Buddha. Tetapi sayang nya bagi pandangan saya di dalam agama Buddha tidak ada menerangkan tentang tauheed atau ketuhanan sepertimana yang saudara sendiri akui. maka ini merupakan suatu kelemahan atau ketidaksempurnaan yang ada. untuk pengetahuan saudara juga ada penganut Islam yang mengatakan Gautama Buddha merupakan seorang rasul disebabkan beberapa ajaran yang sangat mirip dengan Islam terutamanya dari segi akhlak yang di ajarkan. tetapi disebabkan Gautama Buddha ini tidak menyatakan atau tidak mengajar tentang tauheed atau ketuhanan dengan jelas maka pandangan ini tidak kuat atau tidak boleh dijadikan hujah bahawa Gautama Buddha adalah seorang Nabi tetapi hanya sebagai seorang pemikir dan mengajar manusia falsafah kehidupan. bagi pandangan saya mungkin sahaja Gautama Buddha itu merupakan salah seorang Nabi kerana Nabi mempunyai bilangan yang ramai dan Nabi yang terakhir adalah Nabi Muhammad s.a.w. Sekiranya Gautama Buddha merupakan salah seorang Nabi mungkin sahaja ajaran beliau mengenai tauheed atau ketuhanan tercicir atau tidak ditemui,ini kerana ajaran-ajarannya ditulis bermula pada persidangan para Bhiksu,pendeta-pendeta atau tokoh-tokoh agamanya pada tahun 477M dan pada persidangan-persidangan selanjutnya. Secara keseluruhannya ia selesai ditulis kira-kira 400 tahun setelah Buddha meninggal. dan ini secara umumnya sudah pasti akan berlakunya penyelewengan atau kesalahan dalam menulis semula semua ajaran-ajaran beliau. berbeza dengan Islam, al-Quran dan al-Hadith ditulis dan dihafal para sahabat Nabi Muhammad s.a.w semasa Nabi Muhammad s.a.w itu masih hidup secara Mutawatir dan bersanad setiap ayat dan huruf, yakni dalam jumlah yang ramai sehinggakan tidak mungkin berlaku penipuan dan mempunyai rantaian daripada siapa kepada siapa hingga pada Nabi Muhammad s.a.w sendiri. malah sehingga kini juga jika saudara pergi ke seluruh dunia saudara tidak mungkin berjumpa dengan al-Quran yang berbeza-beza atau mempunyai edisi-edisi yang berlainan kecuali pada terjemahannya sahaja(dari segi teks asal yang berbahasa arab pasti sama termasuk maknanya). inilah kelebihan Islam berbanding semua agama yang ada di dunia ini. dengan kelebihan inilah agama Islam terjaga dan terpelihara. Islam merupakan cara hidup yang sempurna merangkumi aspek ketuhanan yakni perhubungan manusia dengan Tuhan,perhubungan manusia dengan manusia,perhubungan manusia dengan alam,cara hidup tidak kira dari segi pemerintahan negara,ekonomi,bahkan hubungan suami isteri, dan seluruh aspek kehidupan manusia itu terkandung didalam ajaran Islam yang dibawa Nabi Muhammad s.a.w.

disini dahulu yang dapat saya terangkan pandangan dan pendapat saya...dan saya juga minta maaf sekiranya ada maklumat atau kesilapan saya dalam hal yang dibincangkan ini terutamanya mengenai ajaran agama Buddha yang saudara anuti..mungkin sahaja kita dapat berkomunikasi melalui telefon atau email supaya ianya lebih mudah,sekian sahaja..moga saudara sentiasa dalam keadaan sihat sejahtera..


(saya juga ketika ini tidak sempat merujuk mana-mana kitab atau website yang dikemukakan saudara Sampuna,maka maklumat mengenai agama Buddha mungkin sahaja tidak lengkap dan tidak tepat....kekurangan ini sangat lah saya kesali dan saya memohon kemaafan kepada semua, ini disebabkan saya tidak mempunyai masa kerana sedang dalam minggu pepepriksaan..kepada sesiapa sahaja sekiranya ada komen dan penambahan sangat-sangat dialu-alukan,terima kasih)

3 comments:

  1. Buah berangan saji sepuluh,
    Sayang sebiji hanyut ke timur,
    Angkat tangan jari sepuluh,
    Murahkan rezeki lah tuan panjangkan umur ;)

    Saudara Hafiz,
    Salam sejahtera,ampun dipinta, membiarkan saudara baik ku dalam dialog antara agama menunggu-nunggu kepulangan soalan bersama himpunan jawapan ;)

    Ia akan di'e-mail'kan kembali kepada saudara dalam minggu ini...haha, dialog ini menuntut kesabaran melampau-lampau agak nya.

    ~ sampuna

    ReplyDelete
  2. Sempurna, penjelasan Hafiz berpandu kepada Islam, jadi apa yg ada pada islam dan tiada pada agama lain dianggap tidak sempurna.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Islam tidak berteraskan Empat Kebenaran Mulia, maka tidak perlu lagi dibicarakan tentang kesempurnaan. Sabdha Buddha "di mana terdapat Empat Kebenaran Mulia bersama Jalan Lapan Lapis Mulianya, di sana terdapat kesempurnaan."

      Sekian.

      Delete