Saturday, August 8, 2009

Agama Buddha dan Pandangan Islam


Pengenalan
Agama Buddha mencul sebagai protes dan penentangan terhadap beberapa ajaran agama Brahma termasuk upacara-upacara, persoalan-persoalan roh dan ketuhanan. Buddha sebenarnya tidak membawa agama atau kepercayaan baru. Beliau hanya membina cara hidup dan jalan kebaikan baru yang membawa keselamatan kepada seseorang yang mengikutinya. Jadi, ajaran-ajaran Buddha pada hakikatnya bukanlah suatu doktrin atau agama, ia adalah jalan untuk mencapai ketinggian rohaniah dan budi pekerti yang mulia.

Pengasas
Agama Buddha diasaskan oleh Sidharta. Beliau dikenali juga dengan panggilan “Sakya” dan “Sakyamuni” iaitu nama keluarganya. Dipanggil juga dengan Gautama, atau Buddha Gautama atau Gautama Buddha iaitu nama moyangnya.

Perkataan Buddha
“Buddha” berasal daripada bahasa Sanskrit “buddh” bererti “Pengetahuan yang sempurna” atau “yang telah sedar”, ia juga bererti “bangun” bermaksud, manusia bangun dari kesesatan, menuju cahaya yang terang-benderang. Ia bukan nama khas atau gelaran bagi seseorang. Ia boleh diguna pakai bagi sesiapa sahaja yang telah mencapai pengetahuan yang sempurna, bagi orang alim yang telah mencapai kesucian yang tinggi.

Kitab Suci

1) Vinaya Pitaka
Peraturan-peraturan suci dilaksanakan para Bhiksu dan Bhiksuni (pendeta).

2) Sutta Pitaka
Ucapan-ucapan dan soal jawab Buddha dengan murid-muridnya, mengandungi ajaran-ajaran tentang akhlak.

3) Abdi Dharma Pitaka
Falsafah tentang hakikat kehidupan.

Aliran

1) Aliran Hinayana
Berpegang kepada ajaran asal iaitu setiap orang dapat mencapai ketinggian rohaniah tanpa perantaraan orang lain untuk sampai ke Nirwana. Hinayana bererti “Kenderaan Kecil”, dapat dinaiki seorang diri. Penganut ajaran ini terdapat di Sailon, Burma dan Thailand.

2) Aliran Mahayana
Aliran ini bukan sahaja bertujuan untuk sampai ke tahap tidak lagi mengalami kelahiran kembali, tetapi juga untuk membantu orang lain sama-sama mencapai Nirwana. Sesuai dengan keadaan tersebut itulah dinamakan Mahayana bermaksud “Kenderaan Besar”. Penganutnya terdapat di Tibet, China, Korea, Jepun, Kemboja dan Indonesia.

Ketuhanan

Dalam agama Buddha tidak ada keterangan tentang Tuhan dan ketuhanan. Beliau tidak menerima dan tidak menolak tentang kewujudan Tuhan. Beliau tidak melibatkan diri dalam perbincangan mengenai teori tentang kewujudan Tuhan dan Roh.

Pandangan Islam mengenai agama Buddha

Ketuhanan
Berdasarkan ajaran yang dibawa Gautama Buddha, terdapat pengkaji menyimpulkan bahawa ajaran ini lebih tepat dikategorikan sebagai suatu Falsafah Hidup kerana:
1) Ajarannya tidak mengandungi ajaran tentang Tuhan.
2) Tidak menerangkan kewajiban manusia terhadap Tuhan.
3) Dewa-dewa dalam agama Buddha, tidak dianggap sebagai Tuhan, ia merupakan suatu makhluk yang mengalami mati dan penjelmaan kembali.
4) Lama selepas Buddha meninggal, barulah timbul pengertian Tuhan disebut Adhi Buddha yang merupakan asal bagi segala yang ada iaitu mengikut aliran Mahayana.

Siapa Gautama Buddha?
Tidak ada bukti yang mengatakan beliau adalah salah seorang Rasul yang diutuskan Allah kerana ajaran-ajarannya tidak menunjukkan wahyu daripada Allah yang menjurus kea rah menTauhidkan Allah sedangkan ini merupakan teras bagi agama langit sebagaimana Firman Allah: “Dan Kami tidak mengutuskan seorang rasul pun sebelum engkau, melainkan Kami wahyukan kepadanya, bahawasanya tiada Tuhan selain Aku, maka hendaklah kamu sekalian sembah akan Aku.” (Al-Anbiya’:25)

Dosa Pahala
Ajaran Buddha mempercayai adanya balasan di alam akhirat. Setiap manusia akan menerima balasan sama ada pahala ataupun dosa menurut amal perbuatan masing-masing. Mana-mana yang melanggar larangannya yang lima:
1) Jangan membunuh
2) Jangan Mencuri
3) Jangan berzina
4) Jangan berbohong
5) Jangan minum-minuman yang memabukkan
Roh mereka akan dimasukkan ke tempat penyeksaan untuk menerima balasan. Kepercayaan ini tidak terdapat di kalangan penganut agama Brahma. Islam meyakini adanya balasan pahala dan dosa, syurga dan neraka. Penganut ajaran Buddha hari ini sebagaimana penganut beberapa agama lain juga telah terdedah kepada penyelewengan.

Buka hati dan minda serta tenangkan fikiran anda dan sama-sama kita fikirkan dan kaji lebih mendalam lagi mengenai agama manakah yang lebih sempurna dan tulen dari Tuhan Sekalian Alam untuk dijadikan panduan hidup untuk kita selamat di dunia dan di akhirat...



###Nantikan post akan datang mengenai Agama Konfucius dan pandangan Islam terhadapnya.###

5 comments:

  1. saya selaku penganut agama Buddha ingin saudara buktikan penyelewengan yg saudara maksudkan itu.jangan terikut2 kitab anda yg menyatakan kitab semua kecuali kitab islam dah terpesong.Anda kena faham Buddhism tidak pernah ada ruang utk memasukkan elemen tauheed disebabkan pencarian Buddha bukan pada isu ketuhanan tetapi pada pemulihan akhlak utk melepaskan diri dari duka.

    Fahaman Buddha menyatakan kepercayaan kepada pencipta adalah kepercayaan yang salah.Sila google Patika Sutta [ http://www.compare-religions.com/List_Patika_Sutta___Origin_of_the_God_Belief.aspx ] dan Kevatta Sutta [ http://www.accesstoinsight.org/tipitaka/dn/dn.11.0.than.html ].Anda akan lebih faham pandangan Buddhist terhadap isu ketuhanan.

    Lima prinsip yg saudara paparkan di sini adalah untuk golongan bukan sami.Sila baca Dhammika Sutta [ http://www.accesstoinsight.org/tipitaka/kn/snp/snp.2.14.irel.html ] untuk penerangan yg selengkapnya tentang hukum moral sami dan bukan sami. Hukum moral dlm ajaran Buddha bukan berbentuk 'perintah', tetapi lebih berbentuk nasihat supaya menghindarinya.Sesiapa yg melanggarnya cuma menyakiti dirinya.

    Yang pasti,ajaran buddha tulen diwarisi oleh golongan Theravada yg berkeras tidak mahu mengubah amalan yg diperturunkan oleh Buddha. Golongan Mahayana pula terbentuk apabila kumpulan ini ingin mengubahsuai amalan displin sami seperti dalam kitab Vinaya.

    ReplyDelete
  2. pandangan dan pendapat saya sudah saya post kan bertajuk "kepada Sampuna"
    ini disebabkan error yang berlaku ketika saya cuba post kan comment disini.maaf

    ReplyDelete
  3. http://hafizrz.blogspot.com/2010/06/kepada-sampuna.html

    ReplyDelete