Sunday, July 26, 2009

Perbandingan Agama


Muqaranah al-Adyan atau Comparative Religion merupakan ilmu yang membahaskan tentang kepercayaan umat manusia. Diantara topik yang dibincangkan adalah mengenai:
1) Ketuhanan
2) Kerasulan

3) Kitab Pegangan
4) Dosa & Pahala
5) Alam Akhirat
6) Perkara Ghaib
7) Soal Akhlak

Agama yang wujud dimuka bumi ini boleh di bahagikan kepada 2 jenis:

1) Agama Samawiy : Agama langit yang Allah turunkan kepada Rasul-rasulNya untuk membimbing umat manusia dalam bab aqidah, ibadah, ketaatan kepada Allah.

2) Agama Wad'iy : Agama ciptaan manusia atau agama bumi, ia bukan syariat Allah. Segala ajarannya berdasarkan fikiran dan falsafah pengasasnya dan buku-buku susunan manusia.

Penulis akan mengupaskan sedikit pandangan Islam mengenai 5 jenis agama iaitu:

1) Agama Hindu
2) Agama Buddha
3) Agama Konfucius
3) Agama Yahudi
4) Agama Kristian


Bagi penulis tidak kira kita menganut agama apa sekalipun yang penting adakah kita mengaku wujudnya Tuhan yang menciptakan alam semesta ini? Sekiranya kita mengaku wujudnya Tuhan maka kita perlu atau bertanggungjawab untuk mencari suruhan dan larangan Tuhan kerana kita adalah hamba Tuhan. Ini merupakan tanggungjawab kita sebagai hambaNya.

Secara mudah boleh dibahagikan seperti ini:


1) kita semua yakin bahawa kita diciptakan oleh tuhan yang satu Allah swt, Allah lah yang telah menciptakan alam semesta, binatang, dan tumbuhan.


2) Maka apabila tuhan telah menciptakan kita semua dengan segala kemudahan yang ada, jadi pastilah kita setuju bahawa kita adalah hamba dan harus mengikut segala kehendak dan suruhan tuhan.


3) Oleh itu, islam adalah agama yang sangat mudah untuk kita fahami kerana ia adalah fitrah yang sudah pasti ada dalam diri kita secara tidak langsung. Dan tugas kita sebagai hamba yang diciptakan adalah mencari kehendak dan suruhan pencipta kita, dan suruhan tersebut ialah agama yang benar.


4) Salah kalau kita katakana agama islam, kristian dan yahudi itu sama asalkan ia membawa kepada kebaikan. Kerana ajaran-ajaran didalam kitab-kitab suci agama-agama ini jelas berbeza… dalam islam Allah s.w.t memerintahkan para makhluknya untuk menyembah dia yang satu tanpa syirik… manakala bible pula memerintahkan supaya menyembah tuhan tiga dalam satu, sedangkan Al-Quran pula menolak konsep syirik ini dan Allah mengatakan dia hanyalah satu dan bukan dua atau tiga.


5) Disini mulalah tugas seorang hamba yang diciptakan untuk mencari ajaran tuhan yang benar-benar datang darinya. Maka siapa yang mengikut ajaran yang benar itu sahaja yang akan selamat didunia dan akhirat. Islam sememangnya menggalakkan kita sentiasa melakukan segala kebaikan, islam mengajar kita menghormati agama-agama lain dan menyayangi sesama manusia tak kira agama apa sekalipun,


Islam merangkumi semua aspek kehidupan dari mula hingga akhir A to Z. Ia termasuk politik, ekonomi, hubungan sesama munasia dan alam, akhlak, malah hubungan suami isteri juga terdapat petunjuk dalam islam. Setiap perbuatan ada adab yang diajarkan islam. Sebenarnya jika kita teliti secara mendalam kita akan mendapati ajaran-ajaran islam didatangkan hanyalah untuk menjamin maslahat untuk manusia itu sendiri dan menolak kemudharatan. Dan kesempurnaan ini tidak ada didalam agama lain dan pastilah agama yang benar daripada tuhan adalah agama yang sempurna.


Moga dapat diberi sedikit pendedahan awal mengenai Perbandingan Agama dan dapat menegakkan Kalimah Tauhid kepada rakan-rakan yang terdekat insyaAllah. InsyaAllah penulis akan memulakan Muqaranah al-Adyan ini mengenai agama Hindu dan pandangan Islam terhadap agama Hindu. Seterusnya pandangan Islam terhadap agama Buddha, Konfucius, Yahudi dan Kristian.


Sekian dahulu dari saya...wassalam



###Nantikan post akan datang mengenai Agama Hindu dan pandangan Islam terhadapnya.###

No comments:

Post a Comment