Thursday, February 17, 2011

Kepimpinan Baru Pelajar UniKL-BMI


Alhamdulillah bersyukur kita kepada Allah yang memberikan kita kekuatan dan keupayaan dalam mengabdikan diri kita sepenuhnya kepadaNya....


post kali ini hanyalah ingin mengucapkan tahniah kepada sahabat penulis yang dikasihi Khairil Azuar Shaharudin yang memenangi pilihan raya kampus dengan undian tertinggi tempoh hari :)


dengan kemenangan ini bermakna saudara(serta rakan seangkatan yang lain / JPM) telah menerima satu lagi tanggungjawab yang perlu dipikul....penulis dengan rendah hati mengingatkan bahawa tanggungjawab yang diterima ini ada dua kemungkinan iaitu ianya akan membawa keuntungan atau kerugian pada saudara di dunia dan di akhirat terutamanya... jika kepimpinan tersebut berteraskan Al-Quran dan As-Sunnah atau sekurang-kurangnya selari dan tidak bercanggah maka ini akan membawa keuntungan pada saudara. jika kepimpinan tersebut bercanggah dengan Al-Quran dan As-sunnah maka ianya sudah pasti akan membawa kecelakaan kepada saudara malah masyarakat yang dipimpin saudara juga akan tempias atas kerosakan dan kepincangan kepimpinan yang berlaku.


penulis juga ingin berpesan kepada saudara supaya bersabar menempuhi ujian, jangan hiraukan mereka yang mempunyai perasaan hasad...biarlah mereka mahu katakan apa sekalipun...jagalah akhlak saudara kerana ini lah yang membezakan mereka yang ikhlas dengan mereka yang inginkan kemenangan dan jawatan. walaupun saudara tidak menjadi wakil kepada mana-mana pihak tetapi saudara perlu ingat bahawa saudara adalah Hamba Allah maka selalulah ke rumah Allah sebagai contoh kepada yang lain. tegakkanlah ajaran Islam di Kampus kita...martabatkan Islam sebagai cara dan panduan hidup khususnya pada pelajar UniKL-BMI... jika ada yang mengucapkan tahniah dan mengatakan dengan keadan sinis atau sindiran bahawa sebelah kaki saudara telah berada di Neraka maka katakan lah juga bahawa sebelah lagi kaki saudara berada di syurga...berapa ramai Ulama yang menjadi pemimpin,malah sahabat Nabi s.a.w juga merupakan pemimpin...cume yang membezakan adakah saudara akan membawa kepimpinan saudara ke arah kebaikan ataupun keburukan...


Tahniah sekali lagi kepada Khairil Azuar Shaharudin serta rakan seangkatan yang lain / JPM...moga Allah memberi kekuatan dalam kepimpinan saudara yang selari dengan ajaran Islam...
sekian sahaja daripada sahabatmu ini....



Renung-renungkanlah:

"Dan berpeganglah kamu semuanya kepada tali (Islam iaitu Quran dan Sunnah) Allah, dan janganlah kamu bercerai berai," (Ali-Imran: 103)


"Barangsiapa yang tidak menyukai sesuatu dari pemimpinnya maka hendaknya dia bersabar, karena sesungguhnya barangsiapa yang meninggalkan Jama'ah sejengkal, dia akan mati seperti matinya orang jahiliyah." [HR Bukhari (21 /443 no. 6531 ) dan Muslim (9 /390 no. 3438 )]


Dari Abu Hurairah ra, bahwa Rasulullah saw bersabda: "Sekelian umatku akan masuk syurga kecuali orang yang enggan."...Sahabat-sahabat baginda bertanya, "Ya Rasulullah, siapakah orang yang enggan itu?"...Baginda menjawab, "Sesiapa yang taat kepada ku akan masuk syurga, dan sesiapa yang durhaka kepada ku maka sesungguhnya ia telah enggan." (HR Bukhari )


Abu Bakar As-Siddiq berkata: "Sesungguhnya aku telah mengatur urusan kamu, tetapi aku bukanlah org yg paling baik di kalangan kamu maka berilah pertolongan kepadaku. Kalau aku bertindak lurus maka ikutilah aku tetapi kalau aku menyeleweng maka betulkan aku!"


Musthafa Assibai berkata: Setengah pintar yang disertai tawadhu (rendah hati) lebih disenangi oleh hati manusia dan lebih bermanfaat bagi masyarakat dibandingkan dengan kecerdasan dan kepandaian yang tinggi yang disertai dengan kesombongan.




JANGAN JADI SEPERTI INI


JADILAH SEPERTI INI

No comments:

Post a Comment