Tuesday, December 14, 2010

Futsal dan Puasa



Wahh..assalamualaikum semua [ada yang baca ke tidak, takpe lah andaikan ada jela kan..syok sendiri pun apa salahnya ;)]
lame dah tak update blog ni..orang kate bersawang dah...nak buat macam mane..perasaan malas tu sentiasa ada dalam diri yang lemah ini..hurmmm macam mane lah nak berbakti pada masyarakat nanti kalau masa sedikit untuk update blog ni pun tak dapat nak luangkan...27/10/2010 tarikh akhir update..huhu

pengumuman juga kepada yang bertanya yakni "Panduan Hidup" soalan anda telah saya jawab diruangan yang sama pada post yang bertajuk "Tanda-tanda Cintakan Allah."
kepada pembaca yang lain sekiranya ada yang ingin bertanya adalah lebih mudah dengan cara email...kerana saya khuatir soalan anda yang telah dijawab tidak dibaca oleh anda kerana tidak mengetahui ianya sudah dijawab. walaubagaimanapun ok je nak kalau nak komen je kat bawah tu, insyaAllah akan ada maklum balas nya :D


Jangan risau...post kali ini bukan pasal kahwin,cinta,nikah,remaja tetapi pasal Futsal dan Puasa :D
tapi...bila penulis post artikel tentang cinta,kahwin ni hit counter naik laju je..kalau benda lain agak slow skit..moga generasi yang mendatang dapat kawen awal mengelakkan perkara maksiat sebab remaja sekarang yang bakal jadi ibu dan bapa suka dan setuju tentang kahwin awal kan? ;)


Penulis sebenarnya baru sahaja ber riadah maen futsal bersama rakan-rakan dari UIA, Al-Manar, dan semestinya Al-Amin :D
target 4team yang datang 6team...alhamdulillah..Moga Allah beri kesihatan yang baik kepada kita sampai tua. moga dengan futsal dapat kita eratkan lagi hubungan kita sesama Muslim menepati Firman Allah yang bermaksud: "Oleh itu bertaqwalah kamu kepada Allah dan perbaikilah keadaan perhubungan diantara kamu, serta taatlah kepada Allah dan RasulNya, jika betul kamu orang-orang yang beriman."(Al-Anfal: 1)

dengan futsal(sukan yang lain pun asalkan halal) ni juga sebenarnya mampu memperbaiki tali persaudaran antara kita...asalkan ianya berdasarkan ketaqwaan kepada Allah dan mempunyai semangat kesukanan yang baik. (jangan dok bergaduh plak..lain matlamat lain yang jadi..aku ketok dua-dua nanti.. :P)

Firman Allah: "Sebenarnya orang-orang yang beriman itu adalah bersaudara, maka damaikanlah di antara dua saudara kamu(yang bertelingkah) itu; dan bertaqwalah kepada Allah supaya kamu beroleh selamat."(Al-Hujurat: 10)

dan bila bermain ni sudah pasti akan ada yang menang dan yang kalah,adat la kan..so yang menang tu janganlah sombong...dan yang kalah tu usaha la lagi jangan kalah je lagi ;p

Firman Allah: "Dan janganlah engkau memalingkan mukamu (kerana memandang rendah) kepada manusia, dan janganlah engkau berjalan di bumi dengan berlagak sombong, sesungguhnya Allah tidak suka kepada tiap-tiap orang yang sombong takbur lagi membanggakan diri." (Luqman: 18)

Sabda Nabi s.a.w: "Kamu tidak akan dapat memuaskan manusia dengan pemberian harta, tetapi mereka dapat dipuaskan dengan wajah-wajah kamu yang ceria dan akhlakmu yang baik."(diriwayatkan oleh Abu Hurairah)

lepas bermain futsal, penulis dan beberapa rakan menghilangkan lapar dan dahaga di kedai mamak...sambil makan sambil buat lawak sambil pening-pening sikit..setting nak tengok bola Malaysia lawan Vietnam dan ntah berbagai lagi yang dibualkan termasuklah cadangan naik basikal sampai Seremban..dan alhamdulillah bersyukur sungguh penulis mempunyai teman(As-Sheikh Abdullah Umayr) yang saling ingat mengingati berkenaan ibadah iaitulah ibadah puasa di bulan Muharram ini. jadi marilah kita sama-sama lihat tentang puasa pada Hari 'Asyura ini, moga ianya bermanfaat dengan cara kita berpuasa juga, jangan baca je...

Rasulullah s.a.w tiba di Madinah mendapati kaum Yahudi berpuasa pada hari ‘Asyuura. Maka Rasulullah s.a.w bersabda: “Hari apakah ini sehingga kalian berpuasa padanya?” Mereka (kaum Yahudi) menjawab: ”Ini adalah hari agung dimana Allah menyelamatkan Musa dan kaumnya serta menenggelamkan Fir’aun beserta kaumnya, lalu Musa berpuasa pada hari itu sebagai ungkapan syukur sehingga kamipun berpuasa.” Maka Rasulullah s.a.w bersabda: ”Kami (kaum Muslimin) lebih berhak atas Musa daripada kalian (kaum Yahudi). Maka Rasulullah s.a.w pun berpuasa dan menyuruh (kaum muslimin) berpuasa.” (HR Muslim)


Ibnu Abbas berkata: “Aku tidak tahu Nabi s.a.w memperhatikan puasa satu hari yang lebih diutamakannya atas yang lainnya selain hari ini (Hari ’Asyuura) dan bulan ini, maksudnya bulan Ramadhan.” (HR Bukhary dan Muslim)


Rasulullah s.a.w bersabda: ”Puasa hari ‘Asyuura, saya memohon kepada Allah agar menjadikannya sebagai penebus (dosa) satu tahun sebelumnya.” (HR Muslim)

”Dan bersegeralah kamu kepada ampunan dari Rabbmu dan kepada syurga yang luasnya seluas langit dan bumi yang disediakan untuk orang-orang yang bertaqwa.” (Ali Imran: 133)


setelah melihat dalil-dalil berkaitan Hari 'Asyura sudah pasti ada yang tidak tahu bila hari 'Asyura ni? dan bagaimana cara melakukannya? wajib ke? boleh ke puasa sama macam Yahudi? jawapannya begini...

Hari Asyura adalah hari yang kesepuluh(10) pada bulan Muharram. berpuasa pada hari ini juga tidak wajib hanyalah sunnah yang bolehlah dikatakan sangat dituntut. Rasulullah s.a.w bersabda: 'Asyura adalah satu hari-hari Allah, jadi sesiapa yang ingin berpuasa pada hari itu buatlah sedemikian, dan sesiapa yang tidak mahu berpuasa bolehlah berbuat demikian."(HR Muslim 1136)

Pendapat Ibnu Qayyim pula mengatakan ada 3 cara melakukan puasa hari Asyura iaitu:
Terbaik adalah berpuasa sebelum atau selepasnya. Cara terbaik seterusnya adalah berpuasa pada hari (9) kesembilan dan (10) kesepuluh, cara ini merupakan yang paling banyak ditunjukkan dalam hadith-hadith Rasulullah s.a.w. Cara seterusnya ialah berpuasa pada hari yang (10) kesepuluh sahaja.


Yang terbaik ikutlah hadith Nabi s.a.w. berpuasa hari sebelum atau selepas nya juga…selamat beribadah :)


Rasulullah s.a.w bersabda: "Berpuasalah pada hari 'Asyura, tetapi lakukan berlainan dengan puak Yahudi iaitu dengan berpuasa pada hari sebelumnya atau hari selepasnya."(Musnad Ahmad 1/241 dan Sahih Ibnu Khuzaymah 2095)

No comments:

Post a Comment